Ваня Горчева, БАСФ: 2014-а ясно демонстрира защо си струва да купуваш препарат, който струва

Едва 20 до 40% от засетите площи с есенници имат потенциал да дадат добри добиви догодина

 

Ключът подарък за НАЗ от БАСФ

Ключът подарък за НАЗ от БАСФ

На четвъртия агро семинар на Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ), който се проведе в края на седмицата в Пловдив, БАСФ по традиция представи резултатите от своите продукти за растителна защита пред препълнената зала „Пловдив“ в новотела. В края на презентацията, мениджърът на отдел „Растителна защита“ в БАСФ Ваня Горчева връчи символичен ключ подарък за печелившо земеделие на председателя на НАЗ Румяна Георгиева. В умален формат същите ключове за късмет бяха раздадени и на всички фермери в залата.

БАСФ е безспорен лидер в бизнеса с продукти за растителна защита у нас. По данни в електронната страница на компанията, тя поддържа качеството при 9 млн. дка пшеница, 5.7 млн. дка слънчоглед и 3.5 млн. дка царевица. Фирмата е отговорна за земеделските успехи при 60% от обработваемите площи у нас. 

След срещата със зърнопроизводителите Ваня Горчева отговори на въпроси на журналисти.

Ваня Горчева и Върбан Върбанов

Каква беше за БАСФ тази година?   

2014-а беше изключително тежка и предизвикателна, ако мога така да се изразя, за българското земеделие. В последните години повишихме много интензитета в българското производство, особено при житните култури. Там употребата на фунгициди нарасна значително. Само за пет години фунгицидите у нас се развиха еквивалентно на десет години в Чехия. Имахме една изключително тежка година, защото при интензивно производство и при тези много сериозни вложения в земята, започна един много тежък климат. Това беше много голямо предизвикателство на земеделските производители да се справят. Появиха се болести като жълта ръжда например,  не само тя. Появиха се и много продукти.

2014 г. беше най-показателната година в новата история на България,

която демонстрира разликата между качествената растителна защита и не толкова  качествената. Година с много висок интензитет и много добри условия за развитие на болести. Точно тя показа много ясно защо си струва да купуваш и ползваш фунгицид, който струва. Това е тема, която ние много често обсъждаме в БАСФ. На българския пазар имаме шест фунгицида, които внедрихме на пазара в последните седем години. Три от тях са нови – Капало, Диамант макс и Алегро.  Това, което наложихме бяха масовите фунгициди, които имат изключително важно място в производството. Това важи и за Дует ултра.

Каква е преценката на БАСФ за есенници през 2014/2015?

За следващата година очакваме площите да бъдат пръскани с масови продукти и с новите Капало, Диамант Макс и Алегро. С тях фермерите ще търсят да надграждат. Към момента смятаме, че 20 до 40% от площите ни имат добър потенциал за добив. За съжаление на голяма част от полетата нещата не изглеждат много добри. При това знаем, че още не е засято всичко. И на този фон, на тези проценти, където има потенциал, си заслужава да не се пести от растителна защита. Много пъти сме казвали, че тези 10-15% разходи ще бъдат компенсирани и ще направят производителя и по-конкурентен, и по-печеливш. 

Кои бяха най-продаваните фунгициди?

Това бяха най-познатите – Танго супер и Дует ултра. Между другото, Капало на втората си година направи половината на Танго супер, което беше много неочакван резултат за нас.  Бързо влезе в производството. Впрочем, всички количества бяха изчерпани. През 2014-а

БАСФ продаде каквото имаше.

В последните години толкова бързо нарастваше интензитета и търсенето на нашите продукти, че досега не смеВаня Горчева стигнали година, в която ще има наличности и фермерите ще избират. Тогава ще се види какъв е реалния избор и доколко фермерите ще се фокусират върху определена марка. Дует и Дерби ги продадохме още на АГРА. Годината беше много благоприятна и за бизнеса, и за земеделците. Много голяма част от тях получиха отлични добиви. За съжаление имаше и посеви, където нещата бяха много неприятни, защото хората бяха вложили много.

Нови продукти ще имате ли догодина?

Аз продължавам да твърдя, че Капало и Диамант са нови продукти. Наблягаме много на Капало и Диамант, защото виждаме големия им потенциал. Ретенго пък е изключителен продукт за царевица и с бъдеще в слънчогледа. Това което представихме беше още растежен регулатор, ново поколение. Изключително нужен за интензитета.

Никой в света не прави интензивно производство без растежни регулатори.

Това се случва само в България. И за съжаление тук проблемът е с регистрацията в БАБХ. Там не могат да разберат, че тези продукти са в полза на българския земеделец, не на БАСФ! Защото растежните регулатори струват малко. Ние не печелим от растежни регулатори. Но не може, когато хората са хвърлили толкова много пари за торове, за препарати, за техники, за какво ли не, те да не пускат разрешение за растежен регулатор. Защото няма държава в света, в която да се развива ефективно земеделие и да няма растежни регулатори. Искрено се надяваме да получим тази регистрация.

Притеснява ли ви нелегалният внос от Турция?

Проблемът с него е изключително актуален. Радвам се, че повдигнахте този въпрос, защото много от колегите, земеделски производители се подвеждат. По-евтино било! Добре, но ти дори не знаеш какво има вътре! Фалшификацията на продукти е изключително лесно нещо. Факт е, че се направиха канали вече и факт е, че в България има много пуснати на пазара препарати. Факт са и проблемите, които много земеделски производители срещат.

Това е като руска рулетка.

Ще купиш нещо тази година, може да ти свърши работа, а през следващата да пострадаш. Но това е вече лична отговорност, от която всеки си носи последиците. И преценка доколко конкретния човек иска да носи риск.

Кой големият ви успех?

Най-големият успех е че сме живи и здрави, на първо място. Много обединени сме като екип. Всяка година нещата при нас стават по-добри и по-добри. Отношенията ни със земеделските производители са все по-близки. И с дистрибуторите също. Ясен знак за това е увеличаването на продажбите, на пазарния ни дял. Какво повече да иска човек!

Как виждате догодина производството на слънчоглед?

Слънчоглед 2015 – категорично Клиърфилд (Clearfield) технологията, която ще започне сериозно да навлиза. Това означава нов клирфилд плюс ген. Той прави слънчогледа по-устойчив, ще даде по-висок добив. И с нашия пакет, който е клиърфилд плюс Пулсар плюс Деш (прилепител) плюс ген. Растенията ще останат устойчиви, но ефектът върху плевели, особено върху тези с восъчн налеп като лобода, паламида, ще го има. Между другото Деш ще бъде безплатен, така че и икономически ще бъде по-изгодно. В слънчогледа не виждам БАСФ да има конкуренция. Ще имаме много сериозни фунгициди, които са различни в различните етапи на развитието на растенията.

Ще увеличите ли продуктовата гама за плодове и зеленчуци?

Имаме специален проект в който

ще обърнем по-сериозно внимание на зеленчуците и трайните насаждения.

Категорично работим по въпроса. В по-дългосрочен план България има потенциал да развие тези производства, тъй като има сериозна ангажираност от страна на населението към тези култури. Ще ги подкрепим, ще вкараме нови продукти, за да имаме икономическа ефективност на производството в трайни насаждения.

Разширихте ли търговската мрежа?

Там сме доста консервативни, ако мога така да кажа. Смятаме, че професионалните търговци не са много на брой в България, тези, които по правилния начин ще консултират производителите. Много трудно решаваме да започнем ново партньорство. На практика през последните години си сътрудничим с едни и същи търговски фирми.

Leave a Comment