Преструктурират пет агенции към земеделското министерство и СС академия

Най-съществени промени ще претърпи ИАРА, където териториалните отдели от 27 ще станат 4, а централата ще се премести в Бургас

МЗХМинистерството на земеделието и храните подготвя оптимизиране на персонала и преструктуриране в пет агенции, които са под негово подчинение, а също така и на Селскостопанска академия. Това се вижда от проекта на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет, публикуван в сайта на МЗХ.

В доклада на министър Десислава Танева са описани по-подробно промените, които ще настъпят в Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), Изпълнителната агенция по горите (ИАГ), Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) и някои дирекции в самото министерство. За Селскостопанска академия (ССА), както и за Агенцията по сортоизпитване, апробация и семеконтрол и Агенцията по селекция и репродукция в животновъдството, се посочва само, че ще има изменения и допълнения в устройствените им правилници. Вероятно е, че и там ще има намаления на персонала, тъй като миналата седмица министър Танева потвърди, че в ССА щатът ще бъде съкратен с около 10%.

В проекта за постановление, който е съобразен с изпълнението на държавния бюджет, министър Танева предлага мерки, с които ще се оптимизират разходите за персонал.

„С предложените промени се постига оптимизация на дейността, извършва се вътрешно преструктуриране и оптимизиране на съществуващи дирекции, като се прецизират функциите им“, се посочва в доклада.

Структурните промени в БАБХ предвиждат обособяване на самостоятелна дирекция „Човешки ресурси, обучение и квалификация” с цел по-ефективна работа на звеното за осигуряване на административния капацитет на агенцията, провеждане на конкурсни процедури и осигуряването на обучения за служителите в администрацията. „Досегашната практика тази дейност да се осъществява от дирекция „Финансово-стопанска дейност“ не позволява провеждането на системна и последователна политика за привличане, обучение, мотивация и задържане на служителите“, сочат мотивите в доклада. Числеността на звеното за вътрешен одит се привежда в съответствие с изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор. Закрива се главна дирекция „Координация и контрол“ като методическото ръководство, координация и контрол на дейността на областните дирекции по безопасност на храните се поемат от съответните дирекции в централното управление на агенцията. Според анализа е налице дублиране на функции, тъй като дирекцията контролира и координира дейността на областните дирекции по безопасност на храните (ОДБХ). Те се състоят от отдели, които се ръководят методически и се координират от други дирекции от специализираната администрация – дирекция „Растителна защита и контрол“, дирекция „Здравеопазване и хуманно отношение към животните и контрол на фуражите“, дирекция „Контрол на ветеринарно-медицински продукти“ и дирекция „Контрол на храните”. Дирекция “Верификация на официалния контрол” ще изпълнява функции във връзка с изискванията на Регламент (ЕО) № 882/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно официалния контрол. Част от дирекциите в БАБХ се разделят на база възложените им функции с цел по-добър контрол и повишаване на ефективността.

В общата администрация на ИАГ се създава нова дирекция „Информационно обслужване и връзка с обществеността“, чиято дейност към момента е част от дейността на дирекция „Административно, правно и информационно обслужване”. Мотивите за създаването на новата дирекция са свързани както с въвеждането на електронни услуги, така и с реализиране на предвидените мерки за повишаване на контрола осъществяван от Изпълнителна агенция по горите върху дейностите в горските територии, и по специално върху добива на дървесина. Сходни са мотивите и по отношение на специализираната администрация. В проекта е предвидено дирекция „Опазване на горите и лов“ да бъде разделена две дирекции: дирекция „Опазване на горите“ и дирекция „Ловно стопанство“. Инвентаризацията преминава от дирекция „Инвентаризация и промени в горските територии“ в дирекция „Гори и лесовъдски дейности“, тъй като планирането е част от стопанисването. Предвид предложената промяна дирекция „Инвентаризация и промени в горските територии“ се преименува на дирекция „Промени в горските територии“. Структурата на Изпълнителната агенция по горите се актуализира с цел засилване на контрола на агенцията по отношение опазването на горските територии с цел превенция и намаляване на незаконната сеч, опазване на дивеча и рибните ресурси.

За да се подобри контролната дейност на ИАРА и да се оказва бърза и методична компетентна помощ в районите с най- голяма натовареност – морските отдели, централата на агенцията се премества в Бургас. Районът на Бургас е с най-големи количества риба според разрешените квоти, с най-голям брой издадени разрешителни за извършване на стопански риболов, с най-много регистрирани риболовни кораби и голям брой вътрешни водоеми.

Дейността на ИАРА ще се оптимизира чрез създаването на четири териториални звена със статут на отдели. В момента те са общо 27 във всички областни центрове в страната.Новите отдели ще са: Отдел „Рибарство и контрол“ – Черно море със седалище Бургас, обхващащ територията на областите Бургас, Варна и Добрич; Отдел „Рибарство и контрол“ – Централен Дунав със седалище гр. Русе, обхващащ територията на областите Велико Търново, Габрово, Ловеч, Плевен, Разград, Русе, Търговище и Шумен; Отдел „Рибарство и контрол“ – Западна България със седалище София, обхващащ територията на областите Благоевград, Видин, Враца, Кюстендил, Монтана, Перник, София-град и София; Отдел „Рибарство и контрол“ – Южна България със седалище Пловдив, обхващащ територията на областите Кърджали, Пазарджик, Пловдив,Сливен, Смолян, Стара Загора, Хасково и Ямбол. Оптимизирането на структурата на ИАРА ще доведе до намалява числеността на персонала, се казва в документа.

„Във връзка с извършваните промени на числеността, в изпълнение на Постановление № 8 на Министерския съвет от 2015 г. за изпълнението на държавния бюджет за 2015 г., са направени съответните корекции (…) за приемане на Устройствения правилник на Министерството на земеделието и храните, където е определена общата численост на персонала във второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на земеделието и храните“, се казва още в доклада на министъра.

В Устройствения правилник на Министерство на земеделието и храните са предложени изменения и допълнения, необходими във връзка с предстоящото одобрение и последяващото изпълнение на Програмата за морско дело и рибарство за програмния период 2014-2020 г. (ПМДР). Към първия вариант на ПМДР Европейската комисия изразява безпокойство по отношение на разпределението на функциите в Системата за управление и контрол на ПМДР. ЕК препоръчва на България Министерство на земеделието и храните да бъде управляващ орган на програмата. В отговор на тези коментари и с цел подобряване на ефективността, прозрачността и ефикасността при изпълнението на ПМДР са предприети действия. Така например дирекция „Морско дело и рибарство” в Министерство на земеделието и храните ще бъде определена за управляващ орган по ПМДР.

С направените предложения за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Министерството на земеделието и храните са прецизирани и функциите на дирекция „Развитие на селските райони” като управляващ орган на ПРСР за периода 2014 – 2020 г., а също и на дирекция „Животновъдство“. Постигната е необходимата оптимизация на числеността на персонала. Проектът не съдържа разпоредби, транспониращи актове на Европейския съюз, поради което не е приложена таблица на съответствие с правото на Европейския съюз.

Към проекта на постановление е приложена финансова обосновка приложение № 2.2. за актове, които не оказват пряко и/или косвено въздействие върху държавния бюджет.

Leave a Comment