НБА призова сектор Плодове и зеленчуци да не ползва кредити от ДФЗ. Над 1000 лева са разходите по тях
В своя позиция Националната Био Асоциация прикани министъра в малкото време по предизборния старт да даде ход на реформата
В своя позиция, адресирана до земеделския министър, Националната Био Асоциация (НБА) изрази почти гневна критика за мудната работа на институциите и необмислените условия, поставени в редици схеми за държавна помощ.
Председателят на асоциацията Слави Трифонов дори призова стопаните от сектор Плодове и зеленчуци да не губят средства и време в участие по схемата за целеви кредит за закупуване на семена, разсад и торове за производство на зеленчуци (полско и оранжерийно производство) и/или закупуване на торове, необходими при отглеждане на трайни насаждения, винени лозя и маслодайни рози. Сметките на НБА показват, че за да получат заем от фонд „Земеделие“ за примерно 500 дка овощна градина, производителите трябва да похарчат за такси, ипотеки, лихви и т.н. над 1000 лева.
Позицията приканва министър Десислава Танева да използва рационално малкото време, което остава до предизборния период, за да се опита да поправи поне донякъде бъркотията.
НБА критикува не само посочената схема, но също така и схемите за съфинансиране на застрахователни премии, за компенсиране на загуби от природни бедствия и за акциза при газьола от гледна точка на биологичните производители.
Можете да прочетете:
Позиция относно провежданата политика в областта на сектор „Плодове и зеленчуци“ и „Биоземеделие“
Ние, в качеството си на браншова организация в сектор „Плодове и зеленчуци“ и „Биоземеделие“, с настоящето писмо искаме да изразим своята позиция по провежданата политика в тези сектори с цел нейното незабавно реформиране в полза на земеделските стопани.
Схема на държавна помощ за компенсиране на загубите на земеделски стопани в резултат на природни бедствия или неблагоприятни климатични условия, настъпили през 2020г.“
През месец март миналата година по време на видеоконферентна връзка с ръководството на МЗХГ бяха обсъдени въпроси, касаещи прилагане на „Схемата за държавна помощ за компенсиране на загубите на земеделски стопани в резултат на природни бедствия или неблагоприятни климатични условия, настъпили през 2020 г.“.
Тогава достигнахме до консенсус да се изготвят нови технологични карти, чрез САПИ, по земеделските култури за биологично производство, тъй като технологичните разходи за една и съща култура, произвеждана по конвенционален и биологичен начин, се разминават с около 50%.
Реално за земеделските стопани в сектор „Плодове“, стопанската година вече е започнала, тъй като в момента се извършват мероприятия по резитба, подсаждане, зимни пръскания. Все още не са налице технологични карти за биологичните култури, като по този начин биологичното земеделско производство се ощетява с около 50 % от полагащата му се компенсация по визираната държавна помощ, тъй като площите се третират като конвенционални, което реално не отговаря на истината.
Предвид гореизложеното, ние предлагаме: В спешен порядък да се извърши промяна в Указанията на „Схема на държавна помощ за компенсиране на загубите на земеделски стопани в резултат на природни бедствия или неблагоприятни климатични условия, настъпили през 2020г.“ , като същата се допълни с нова таблица на технологичните разходи за биокултурите.
Схема на „Държавна помощ за съфинансиране на застрахователни премии при застраховане на селскостопанска продукция през 2021 г.“
За съжаление прилагането на тази държавна помощ е обвързано с очертаване на парцелите в системата ИСАК за съответната година. Досега никога не сме били свидетели земеделските стопани да могат „фактически“ да извършат очертаване на парцелите и да приключат своите заявление от 01.03., така както е нормативно определено.
По обясними причини т.н. „природни бедствия“ не се съобразяват с административните неуредици на ДФ „Земеделие“ – РА и те настъпват.
През годините многократно сме настоявали да се определи друг механизъм на заявяване на парцелите пред ДФЗ, който да не е обвързан с очертаванията в ИСАК. Това е особено важно за трайните насаждения, когато настъпват слани и измръзвания през периодите преди масивите да бъдат заявени пред ДФ „Земеделие“.
Предвид гореизложеното, ние предлагаме: В спешен порядък да се променят Указанията по Схема на „Държавна помощ за съфинансиране на застрахователни премии при застраховане на селскостопанска продукция през 2021 г. и следващите …..“, за да могат земеделските стопани още през месец януари, да могат да подават заявления по визираната държавна помощ.
След като ЕК одобри подпомагането на дребни и средни стопани да бъде повишено до 90% от стойността на одобрените разходи и това се прие от МЗХГ и ДФЗ по отношение на лозаро-винарския сектор, това да се приложи и за сектор „Плодове и зеленчуци“ по отношение на визираната държавна помощ. Още повече, че все още няма голям интерес към прилагането на държавната помощ поради неуредиците около подаването на заявления и обвързването им в ИСАК и твърде ниският интезитет на помощта.
Схема на Държавна помощ „ Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство“
При прилагането на тази държавна помощ се използват нормативно определени разходни норми от гориво за всяка култура. По този начин в зависимост от площите, които обработва всеки стопанин се калкулира разходна квота от гориво, по която всеки стопанин може да кандидатства за отстъпка от стойността на акциза върху газьола.
Несправедливостта, която срещат биологичните земеделски стопани, че отново не е направена диверсификация по култури за биологично и конвенционално производство.
За разлика от конвенционалното производство, където е допустимо използването на препарати за растителна защита и не е необходимо механично отстраняване на плевелите, то в биологичното производство понякога ежеседмично се налага механизирано окопаване на междуредията на зеленчуците, дисковане или окосяване в междуредията при трайните насаждения. По този начин се получава значително разминаване с около 50 %, между нормативно определената разходна норма при една и съща култура в зависимост производствения цикъл на стопанството – конвенционален или биологичен.
Липсата на разграничение на разходните норми, съобразно производствения процес на стопанствата, прави неправилно, неефективно и несправедливо разпределението на финансовия ресурс на помощта.
Предвид гореизложеното, ние предлагаме: Да се извърши промяна в Указанията по прилагането на Схема на Държавна помощ „ Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство“, като се допълнят с разходни норми на газьол по култури – за биологично производство.
Схема на Целеви кредит за закупуване на семена, разсад и торове за производство на зеленчуци и/или закупуване на торове за трайни насаждения, винени лозя и маслодайна роза през 2021г.
По отношение на визираната схема за отпускане целеви кредит в сектор „Плодове и зеленчуци“ от страна на ДФ „Земеделие“ РА, за нас от Национална Био Асоциация, визираната схема е напълно неработеща, изключително лошо административно уредена и неатрактивна към земеделските стопани.
Тези си изводи ние правим поради следното : – Не е налице диверсификация между биологичния начин на производство и конвенционалния;
– Схемата не спомага за подобряване на текущата краткосрочна ликвидност на земеделските стопанства;
– Схемата не обхваща съществени и неотложни, технологично необходими производствени разходи, които са в пряка корелация с качествената характеристика на трайните насаждения, така и с финансовия резултат, получаван от единица производствен ресурс;
– Налице е изключително голяма административна (бюрократична) и финансова тежест, която би се упражнила върху земеделските стопани, които евентуално биха кандидатствали по нея.
Предвид гореизложеното Национална Био Асоциация П Р Е П О Р Ъ Ч В А: Както на своите членове, така и на останалите земеделски стопани в сектор „Плодове и зеленчуци“, ДА НЕ СЕ КАНДИДАТСТВА по утвърдената схема за Целеви кредит за закупуване на семена, разсад и торове за производство на зеленчуци (полско и оранжерийно производство) и/или закупуване на торове, необходими при отглеждане на трайни насаждения: плодове (ябълки, круши, кайсии и зарзали, череши, вишни, праскови и нектарини, ягоди, малини, сливи, десертно грозде), винени лозя и маслодайна роза през 2021г., като изразява своите М О Т И В И :
1. Схемата за целеви кредит изисква предварително представяне на фактура на закупени на семена, торове или разсад. Това от своя страна означава, че всеки земеделски стопанин, който кандидатства, би следвало да извърши един предварителен разход, за да осъществи впоследствие своето кандидатстване пред структурите на ДФ „Земеделие“ РА. За нас това е изключително неподходящо условие, тъй като земеделския стопанин ще намали финансовия ресурс, с който разполага, което ще доведе до намалена ликвидност на стопанството за посрещане на други неотложни производствени или данъчно-осигурителни плащания (особено в периода Януари-Април, когато се дължат големи плащания по ЗДДФЛ).
Според Управителния съвет на НБА далеч по подходящо е представянето на Проформа-фактури за необходимите разходи за семена, торове и разсад, придружени с подписване на Декларация, че в определен срок ще бъде представена и Фактура за одобреното финансиране чрез кредитния инструмент на ДФ „Земеделие“ РА.
Подобна практика фонда има по схеми de minimis за изхранване на животни.
2. Схемата за целеви кредит, изисква значителен разход породен от завишената административна тежест.
Пример : Един среден земеделски стопанин с плодове, кандидатстващ с 50дка/5ха сини сливи, следва да извърши следните съпътстващи разходи : Характеристики на бенефициента : – Среден земеделски стопанин; – Физическо лице; – Площ с която се кандидатства 50 дка/сливи – Максимален размер на кредите, за който може да се кандидатства : ● 50 дка х 52 лв/дка ₌ 2600 лв. – Размер на очакваните разходи по одобрение на кредитния ресурс :
● Такса за данъчна оценка на обезпечение, минимум – 20 лв.; ● Такса за издаване на Удостоверение за тежести, преди и след вписване на обезпечението 2 удостоверения х 30 лв. за брой – 60 лв.; ● Такса за вписване в Агенция по вписванията – 15 лв.; ● Такса за вписване в Централния регистър на особените залози – 60/75 лв., в зависимост от страниците за вписване.; ● Нотариална такса за 2600лв. материален интерес – 87.16 лева; ● Такса за издаване на скица на УПИ или зем. земя за учредяване на ипотека – 10/20 лв, за брой скица; ●Такса за юридическа помощ за изготвяне на договорна ипотека – минимум 100 лв.; ●Такса за заличаване на ипотека, отново вписване в АП или ЦРОЗ – 15/75 лв. ●Нотариална такса за заличаване на ипотека за 2600лв. материален интерес – 35 лева; ● Такса за юридическа помощ за заличаване на договорна ипотека – минимум 100 лв; ●Застраховка минимум 2 % от 2600 лв.- 54 лв; ●Лихва при използване на банкова гаранция към момента поне 3,5%- 4,5% от 2600лв – 91лв/117 лв. годишно; ●Лихва дължима към ДФ „Земеделие“ РА за 2600 лв. целеви кредит 1,5% – 39 лв. годишно; ●Такса за разглеждане на искане за банкова гаранция между 100/300 лв; ●Разходи за транспортни услуги, за ходене до всяко едно учреждение за подаване на заявление и повторно за получаване на документи, както няколко пъти до юрист, нотариус, агенция по вписвания, ако БОГ е с Вас и не бъдете върнати за нещо – поне 200 лв. ●Времето, докато чакате да бъдете одобрен и да ви изплатят кредита, дори и след агротехнологичния срок – БЕЗЦЕННО. Обща стойност за обозримите разходи и без разходи за пропусната полза, защото не сте били някъде, за да си свършите работата или да подадете други документи : между 986,16 лв./1287,16 лева.
Уважаема г-жо Министър, наблюдава се едно явно бездействие
от страна на политическото ръководство и администрацията на МЗХГ по отношение на поетите ангажименти пред нас. Предвид гореизложеното, с настоящето становище Ви приканваме поне в малкото време, което остава до официалния старт на предизборната кампания, в спешен порядък, да се даде ход на реформата в провежданата политика в сектор „Земеделие“ и в частност за държавните помощи.
Все още изключително остро стои въпроса за компенсиране на засегнатите земеделски стопани, които продължиха биологичните си ангажименти през 2017, 2018 и 2019г. в резултат на „източените“ средства по мярка 11 „Биологично земеделие“.
По отношение на Схема на Целеви кредит за закупуване на семена, разсад и торове за производство на зеленчуци (полско и оранжерийно производство) и/или закупуване на торове, необходими при отглеждане на трайни насаждения : плодове (ябълки, круши, кайсии и зарзали, череши, вишни, праскови и нектарини, ягоди, малини, сливи, десертно грозде), винени лозя и маслодайна роза през 2021г., Ви препоръчваме приемът по нея да бъде предсрочно прекратен, а Указанията по схемата изцяло преработени.
По схемата нека бъдат включени дейностти като : – Разходи за резитба; – Разходи за подсаждане; – Разходи за ползване на работна сила; – Разходи свързани с данъчно облагане по реда на чл.50 от ЗДДФЛ. – Да бъде разграничено финансирането за биологично и конвенционално производство.