Летище Пловдив свива с 1/3 полетите до Лондон и замразява тези до Франкфурт
Новият директор Иван Карнабитов влиза в преговори с община Пловдив и с Министерството на транспорта, за да осигури по-добри условия за авиопревозвачите
Смята да разшири търговските обекти в терминала
Полетите на „Райънеър“ от летище Пловдив до Лондон се съкращават с една трета от 31 октомври. Вместо три пъти седмично, ще има две излитания по тази дестинация. Авиолиниите до Франкфурт пък спират напълно от 2 ноември, с надеждата, че ще се възобновят напролет. Това съобщи на първата си пресконференция новият изпълнителен директор на „Летище Пловдив“ЕАД Иван Карнабитов.
Директорът посочи две причини за ограничаването на полетите от страна на нискотарифния превозвач. Първата е в зимното разписание на „Райънеър“, което предвижда по-ниската активност на гражданите през сезона. Втората е в задълженията на Фонда за развитие на летище Пловдив към авиокомпанията. Известно е, че в края на миналата година община Пловдив замрази участието си във фонда, чиито вноски се формират от плащанията на общини от областта. Така по сметката на учреденото финансово сдружение не постъпиха около 180 000 лева от Пловдив. Таксата на общините е 50 стотинки на жител.
Според Иван Карнабитов решението на Пловдив да не участва във фонда се дължи в голяма степен на особени взаимоотношения между старото ръководство и управата на общината. Следващата седмица той е планирал среща с кмета Иван Тотев за възобновяване на участието на града във фонда и се надява на позитичен резултат. „Развитието на летище Пловдив е в интерес на целия регион и като сложим нещата на масата, вярвам, че ще постигнем съгласие“, оптимистично заяви изпълнителният директор.
За зимния ски сезон летището ще разчита на туристически чартъри от Русия. Има заявки от страна на руския превозвач S7. Той ще каца два пъти седмично от 29 декември до 28 март, като ще превозва руски туристи с резервации в трите зимни курорта – Пампорово, Банско и Боровец. Превозвачът „Дунавия“ също е договорил три зимни полета със скиори от Ростов на Дон за периода 29 декември – 12 януари. „Преди години имаше доста зимни чартъри с гости от Германия, Холандия и Великобритания“, но постепенно те се отказаха от нашите ски-курорти. Летище Пловдив е изцяло завимо от развитието на туристическия сектор у нас“, поясни Иван Карнабитов.
Директорът възнамерява да влезе в преговори и с други нискотарифни авиопревозвачи. Преди това обаче той смята да предложи на Министерството на транспорта промени в Наредбата за летищните такси. В момента тези такси са намалени с 50% за летище Пловдив.
„Направих проучване за размера на въпросните такси при аеропорти в други държави и установих, че при нас те са твърде високи, макар и намалени наполовина“, разкри Карнабитов. Летището до Търго Муреш таксува превозвачите 5 пъти по-евтино, Катовице в Полша е с 3-4 пъти по-ниска такса, а при летище Хан в Германия са с 10-15% по-изгодни от нашите.“ Предложението на новия директор ще е таксата да е плаваща и при увеличаване на броя на полетите, тя да намалява.
Международната асоциация за въздушен транспорт ИАТА е установила, че при някои от летищата приходите от търговска дейност надвишават тези от авиационна. По тази причина Иван Карнабитов смята да направи контакти с търговски компании, за да увеличи постъпленията в дружеството.
„Летище Пловдив“ е приключило 2012 г. с 610 000 лв. загуба, като само за първото полугодие на 2013 г. минусът вече е 533 000 лева. Това се дължи предимно на големите амортизационни отчисления, които държавната компания плаща за новия летищен терминал. Техният годишен размер е 520 000 лева и ще остане такъв в продължение на 35 години.
На летището работят 157 души, дерикторът не възнамерява да прави съкращения, а размествания с цел по-доброто функциониране на компанията.
Още по темата : Иван Карнабитов: Патета от Франция бяха последните чартъри на Летище Пловдив