Публични регистри на земеделската земя и на производителите предлага МЗХ

аграрно министерствоДа се създаде публичен регистър на земеделските земи и техните собственици по примера на Търговския регистър. Това е едно от предложенията на Министерството на земеделието и храните, сред 88-те мерки за отпадане на административната тежест, които вчера бяха оповестени от вицепревиера Даниела Бобева. Създаването на поземлен регистър ще позволи на арендаторите да контактуват директно със собствениците в масивите. Ще отпадне и необходимостта от издаване на удостоверение по чл.52 от Закона за кадастъра и имотния регистър.

Другото важно предложение, касаещо земеделието, е да се създаде и поддържа публичен регистър, в който да се вписват земеделските производители, регистрирани по Наредба №3 от 29 януари 1999 г. Заедно с това да отпадне ежегодното пререгистриране на земеделските производители, с което ще отпадне необходимостта от представяне на документи, поради служебно събиране на информация. Ефектът ще е положителен и за Областните земеделски дирекции.

Ето и всички предложени промени, които касаят земеделските дейности:

Министерство на земеделието и храните

Издаване на лицензия за внос AGRIM за земеделски и преработени земеделски продукти от трети страни

 

 

Мярката е предложена от МЗХ.

 

Описание на проблема: Необходимост от намаляване на изискуемите документи при регистриране на вносителите на земеделски и преработени земеделски продукти; Уеднаквяване на дейността по администриране на вноса и износа на земеделски продукти от и за трети страни.

Предложение: Облекчаване чрез намаляване на административната и регулаторната тежест. Отпада изискването към търговските оператори за представяне на актуална съдебна регистрация за двата регистрационни режима (Регистрите на вносители и износители на земеделски и преработени земеделски продукти от и за трети страни са въз основа на Европейското законодателство).

Ефект: Намаляване броя на изискуеми документи и опростяване на процедурите по администриране на услугите.

Проект на Наредба за условията и реда за издаване на лицензии и сертификати при внос и износ на земеделски и преработени земеделски продукти и контрола върху вноса и износа на земеделски и преработени земеделски продукти.  
Издаване на лицензия и сертификати при износ AGREX на земеделски и преработени земеделски  продукти за трети страни – нова мярка

 

 

Мярката е предложена от МЗХ.

Описание на проблема: Необходимост от намаляване на изискуемите документи при регистриране на износителите на земеделски и преработени земеделски продукти; Уеднаквяване на дейността по администриране на вноса и износа на земеделски продукти от и за трети страни.

Предложение: Облекчаване чрез намаляване на административната и регулаторната тежест. Отпада изискването към търговските оператори за представяне на актуална съдебна регистрация за двата регистрационни режима (Регистрите на вносители и износители на земеделски и преработени земеделски продукти от и за трети страни са въз основа на Европейското законодателство).

Ефект: Намаляване броя на изискуеми документи и опростяване на процедурите по администриране на услугите.

Проект на Наредба за условията и реда за издаване на лицензии и сертификати при внос и износ на земеделски и преработени земеделски продукти и контрола върху вноса и износа на земеделски и преработени земеделски продукти.  
Утвърждаване на площадка и/или трасе за проектиране

 

 

 

 

Мярката е предложена от  МЗХ.

 

Описание на проблема: Потребителите са затруднени с изисквания за представяне на много документи.

Предложение:

1. Предвижда се отпадане на процедурата по утвърждаване на подземни и надземи трасета;

2. Предвижда се промяна на предназначението на земеделските земи за неземеделски нужди, предвидена с общ устройствен план, както и за терени отдадени на концесия с решение на Министерски съвет, да се извършва без да се провежда процедура за утвърждаване на площадка или трасе за проектиране.

Ефект: С реализирането на предложенията ще се намали броя на документите необходими при промяна на предназначението на земеделски земи за неземеделски нужди.

Предвижда се посочените предложения да се реализират чрез изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи.  
Издаване на удостоверение за право на участие по мярка „Преструктуриране и конверсия на винени лозя“ Мярката е предложена от  МЗХ.

 

Описание на проблема: Потребителите са затруднени с изисквания за представяне на много документи. Процедурата за предоставяне на услугата е сложна.

Предложение:

– Намаляване на документите;

– Отпадане на необходимостта от предоставяне на документи поради служебно събиране на информация;

– Намаляване на срока за предоставяне на услуги;

– Опростяване на процедурите по предоставяне на услугата;

– Подобряване на последващия контрол и инспекционната дейност.

Ефект: Увеличаване на усвояемостта на бюджета по Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за винарските 2014-2018 г.

 

Въведено с чл. 2, ал. 9 от новия Закон за виното и спиртните напитки (Обн., ДВ, бр. 45 от 15.06.2012 г., в сила от 16.09.2012 г.); Изменение на Закона за прилагане на Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз; Разписване на нова Наредба.

 
Издаване на удостоверение за право на участие по мярка „Промоция в трети страни“ Мярката е предложена от  МЗХ.

 

Описание на проблема: Потребителите са затруднени с изисквания за представяне на много документи. Процедурата за предоставяне на услугата е сложна.

Предложение:

– Намаляване на документите;

– Отпадане на необходимостта от предоставяне на документи поради служебно събиране на информация;

– Намаляване на срока за предоставяне на услуги;

– Опростяване на процедурите по предоставяне на услугата;

– Подобряване на последващия контрол и инспекционната дейност.

Ефект: Увеличаване на усвояемостта на бюджета по Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за винарските 2014-2018 г.

 

Въведено с чл. 2, ал. 9 от новия Закон за виното и спиртните напитки (Обн., ДВ, бр. 45 от 15.06.2012 г., в сила от 16.09.2012 г.); Изменение на Закона за прилагане на Общите организации на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз; Разписване на нова Наредба.

 
 

Биологично изпитване и регистрация на торове, биологично активни вещества и хранителни субстрати.

 

 

Мярката е предложена от  МЗХ.

 

Описание на проблема: Потребителите са затруднени с изисквания за представяне на много документи.

Предложение: Разширява се обхватът на торовете, които няма да подлежат на регистрация и на биологично изпитване за пускане на пазара и за употреба в Република България.

Ефект: Облекчаване на физическите и юридическите лица, потребители на съответната услуга.

Чл. 24а и чл. 24в от Закона за защита на растенията.

 
Издаване на свидетелство за регистрация на земеделска и горска техника и машини за земни работи. Мярката е предложена от  МЗХ.

 

Описание на проблема: Изисква се представяне на актуално удостоверение за вписване в търговския регистър.

Предложение: Отпадане на необходимостта от предоставяне на документ поради служебно събиране на информация.

Ефект: Ще отпадне необходимостта при регистрация на земеделска, горска техника и машини за земни работи да се представя в КТИ документ, издаден от друга държавна институция.

Закон за регистрация и контрол на земеделската и горската техника – чл.11, ал.4, т.6

 
Регистрация на производители и заготвители на посевен и посадъчен материал с изключение на декоративния Мярката е предложена от МЗХ.

 

Описание на проблема: Съгласно т.7 от чл.4 и т. 4-5 от чл.5 от Наредба № 13 от производителя и заготвителя се изисква да приложи към заявлението за регистрация „копие от трудов договор със специалист с висше агрономическо образование, ако производителят е юридическо лице или физическо лице без висше агрономическо образование.

Предложение: Намаляване на регулаторната тежест към заявителя с отпадане на изискването по т.7 от чл.4 и т.4-5 от чл. 5 от Наредба № 13. Наредбата поставя изискване за договор с агроном, което не е предвидено в Закона.

Ефект: Процедурата по регистрация на производители и заготвители на посевен и посадъчен материал с изключение на декоративния, ще бъде облекчена с отпадане на изискването за задължителен трудов договор с агроном. В процеса на сертификация на семената и посадъчния материал се извършва полска инспекция от официалните инспектори на ИАСАС или от инспекторите по чл.6 от ЗППМ – физически лица, които са получили разрешение от изпълнителния директор на ИАСАС, които са специално обучени за тази дейност.

В Наредба № 13 от 31 март 2004 г. за реда за издаване на разрешения на производители и заготвители на посевен и посадъчен материал и за регистрация на търговци на посевен и посадъчен материал, да се заличат т.7 в чл.4 т. 4-5 в чл.5

 
Издаване на удостоверение за регистрация на контролна горска мярка. Мярката е предложена от  МЗХ.

 

Описание на проблема: В ИАГ се водят два регистъра – съгласно чл. 210. (1) – единен регистър на контролните горски марки и съгласно чл. 235. публичен регистър за лицата имащи право да извършват дейност по чл. 233,ал. 1. За издаването на удостоверения за регистрация се подават две отделни заявления и се заплащат две такси.

Предложение: Ще се предотврати повторното подаване на документи за издаване на контролна горска марка и ще отпадне таксата за разглеждането им.

Ефект: Промяната да позволява със заявлението за вписване в публичния регистър на Изпълнителна агенция по горите, лицето да заявява и издаването на номер за контролна горска марка, като същият се вписва в удостоверението по чл. 235 от Закона за горите.

Промяна в Закона за горите и Наредбата за контрол и охрана на горските територии

 
Справка от регистър собственици. Мярката е предложена от  МЗХ.

 

Описание на проблема: липсва публична информация

Предложение: Да има публичен регистър на земеделските земи /както е търговският регистър/. Информацията, която е в КВС да се ползва публично.

Ефект:

1. всички арендатори ще могат да контактуват директно със собствениците в масивите;

2. Отпада необходимостта от издаване на удостоверение по чл.52 от ЗКИР на общините – те ще извършат проверка по служебен път в КВС.

Изготвяне на публичен регистър на собственици/ползватели на земеделски земи.

 
Постановяване на решение за утвърждаване на площадка за проектиране на обект на земеделска земя. Мярката е предложена от  МЗХ.

 

Описание на проблема: Утвърждаване на трасета на линейната инфраструктура едновременно с основната площадка е свързано с утежняване на процедурата за разрешителния режим от общинската администрация, експлоатационните дружества и изготвяне на графичната част (ПУП-ПП).

Предложение:

– Опростяване на процедурата по предоставяне на услугата от общинската администрация;

– Намаляване на срока за предоставяне на услугата от общинската администрация;

Ефект: Ако остане хипотезата на чл.21, ал.2,ЗОЗЗ, за да се облекчи процедурата по предоставяне на услугата от общ. администрация, би могло общинският съвет със свое решение да делегира права на кмета на общината да издава разрешения за изработване на ПУП ПП за техническата инфраструктура. Така ще се облекчи процедурата и съкрати срокът, необходим за провеждане на сесия на общ. съвет, за обявяване на решението и влизането му в сила. Ако отпадне изискването на чл.21, ал.2, то предложението за утвърждаване на трасетата за линейна инфраструктура ще се процедират самостоятелно, отделно от основния обект по глава пета от ЗОЗЗ, като в случая контролните органи, въвеждайки в експлоатация основния обект е необходимо да изискват доказателство от завършено процедиране на съответните трасета (влязъл в сила ПУП ПП заедно със съпътстващите документи).

чл.21 ал.2 от ЗОЗЗ да се промени или отпадне

Предвижда се отпадане на процедурата по утвърждаване на подземни и надземни трасета.

 
Постановяване на решение за утвърждаване на площадка за проектиране на обект на земеделска земя.

 

Мярката е предложена от  МЗХ.

 

Описание на проблема: Когато се постанови решение за съответния обект, едва след получаването му, гражданите подават допълнително заявление до директора на РИОСВ да им предостави документ, от който да е видно, че така постановеното решение е влязъл в сила административен акт. Тази процедура е свързана с ново обявяване на решението, отнемащо още 14 дни, след което се издава необходимият документ.

Предложение: 1. Въвеждане на задължение на МОСВ/РИОСВ да публикуват на интернет страницата си информация за влезлите в сила решения/становища по екологична оценка, изискващи се за провеждане на процедурите по ЗОЗЗ, същите да бъдат проверявани служебно.

2.Опростяване на процедурата по предоставяне на услугата или да отпадне необходимостта от предоставяне на допълнителния документ, като се вземат съответните мерки тази информация да се предоставя служебно при поискване от заинтересованото ведомство имащо отношения към процедурата или да бъде обявено на интернет страницата на съответното ведомство.

Ефект: Ще се избегне утежняване на процедурата, ще се спести времето на гражданите.

чл.21 ал.1 от ЗОЗЗ и чл.30, ал.1, т.6 от ППЗОЗЗ да се промени или отпадне процедурата по предоставяне на допълнителен документ от заявителите, удостоверяващ влизането в сила на постановеното решение на РИОСВ.

 
Постановяване на решение за утвърждаване на площадка за проектиране на обект на земеделска земя.

 

Мярката е предложена от  МЗХ.

 

Описание на проблема: За издаване на удостоверение за поливност от служба „Напоителни системи” ЕАД, допълнително се изисква предоставяне на становище от лицензиран хидрогеолог за поливността на земята.Предоставяне на становище от лицензиран хидрогеолог за поливността на земята, допълнително натоварва инвеститорите със средства и време. Таксата за предоставяне на услугата е висока.

Предложение: Намаляване на таксата. Служба „Напоителни системи” ЕАД е необходимо да унифицира своята база данни, предоставящи актуална информация за земеделската земя, която е разположена на територия, обслужвана от напоителна система или напоително поле, или може да се напоява от естествен водоизточник, позволяващ гравитачно подаване на вода в имота. В действащото законодателство не е предвидено задължително представяне на становище от лицензиран хидрогеолог, необходимо за издаване на удостоверение за поливност от „Напоителни системи” ЕАД, поради, което не се налагат промени в ЗОЗЗ.

Ефект: Таксата по предоставяната услуга ще намалее приблизително наполовина. Ще се спести време и средства на инвеститорите.

Тарифа за таксите

 
 

 

 

 

 

 

 

Лицензиране на публични складове за зърно и регистрация на зърнохранилища

Мярката е предложена от: Българска асоциация на търговците на зърно и фуражи; Асоциация на търговците на зърно и зърнени продукти; Съюз на Българските мелничари; Съюз на оризопроизводителите; Сдружение на преработвателите на масла и маслопродукти в България и Гаранционен фонд „Зърно“, с писмо до Парламентарната комисия по земеделие и храни, МС и МЗХ.

 

ЗИД на ЗСТЗ е включен в законодателната програма на МС за разглеждане през м. ноември 2013 г. Според Националната служба по зърното предложението е крайно непродуктивно, направено е без оценка какъв ще бъде икономическия и социален ефект за обществото.

Нормативно основание за режима: ЗИД на Закона за животновъдството, в който се предвиждат промени в Закона за съхранение и търговия със зърно.

Описание на проблема: Сертификатите за съответствие на зърно, издавани от Националната служба по зърното нямат практическо значение за търговските сделки и не допринасят за подобряване на търговската практика. Утвърдената практика в търговията със зърно е независимият контрол, за който се издават съответните документи с резултати от изпитване от контролни фирми, взаимно признати от купувача и продавача. На българския пазар вече работят достатъчно фирми, които предоставят контролни услуги за качеството на търгуваната стока и издават валидни сертификати. Държавата няма ангажименти в търговските взаимоотношения между продавач и купувач на зърно.

Общо за 2012 година са издадени 3484 сертификата, като 98% от тях за са износ.

 

Предложение: 1. Да бъдат премахнати сертификатите за съответствие на зърно и зърнени продукти;

2. Прецизиране на размера на контролните такси, като се приложи Методиката за определяне на разходоориентиран размер на таксите по чл. 7а от ЗОАРАКСД, както и да се унифицират принципите за таксите в другите страни от ЕС.

3. Във връзка с подобряване на практическата дейност на Гаранционния фонд на публичните складове за зърно (чл. 9а и 9б на ЗСТЗ) и повишаване стабилността на системата, предлагаме неотменяемата банкова гаранция да се издава в полза на гаранционния фонд.

Ефект: Сертификатите за съответствие на зърнените продукти по ЗСТЗ, издавани от НСЗ са дублиращ контрол. Обхваща се само част от производството на зърнени продукти, масла и маслопродукти т.е. с контрол и такси се натоварват само работещите на светло и по никакъв начин не се допринася за намаляване на сивия сектор в бранша.

В условията на значителна конкуренция, поради наличие на свръхпроизводствени мощности, допълнителните административни, респективно финансови тежести натоварват предприятията.

Изменение на ЗСТЗ:

1. чл.4, ал.2, т.5 и т.6 да се отменят;

2. чл.4а, ал.1, т.2, букви б) и г) да се отменят;

3. чл. 28, ал.2 да се отмени;

4. чл. 31а, ал.1 да се отмени.

 

Относно Гаранционния фонд на публичните складове за зърно (чл.9а и 9б на ЗСТЗ) и неотменяемата банкова гаранция да се издава в полза на Гаранционния фонд, като:

В чл.9, ал.4 думите „министерство на земеделието и храните“ се заменят с „гаранционния фонд“.

 

Във връзка с предвидената отмяна на чл.28, ал.3 и ал.4 от ЗСТЗ – да се отмени буква „и“ на чл.4а, ал.1, т.2;

– предложеният текст „… и/или наемател“ в чл.12, ал.2, т.3 да отпадне, защото публичен склад е единствено собственик, но не и наемател на вместимости за съхранение на зърно.

 

 
При регистрацията на земеделски производител – юридическо лице или едноличен търговец Мярката е предложена от ОА – Перник,ОД „Земеделие” Перник

 

Описание на проблема: изискват се документи, които могат да бъдат събрани по служебен път

Предложение: ОД ”Земеделие” служебно да получава информацията за актуално състояние на търговската или на съдебната регистрация – от Търговския регистър

Чл. 8, ал.2 от НАРЕДБА № 3 ОТ 29 ЯНУАРИ 1999 Г. ЗА СЪЗДАВАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА РЕГИСТЪР НА ЗЕМЕДЕЛСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ  
Заверката на анкетните формуляри от общинската служба по земеделие Мярката е предложена от ОА – Перник,ОД „Земеделие” Перник

 

Описание на проблема: Срокът е дълъг

Предложение: Срокът „до 30 дни” да се промени на „до 20 дни”.

Чл. 8, ал.7 от НАРЕДБА № 3 ОТ 29 ЯНУАРИ 1999 Г. ЗА СЪЗДАВАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА РЕГИСТЪР НА ЗЕМЕДЕЛСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ  
Регистриране на земеделски производители Мярката е предложена от ОА – Шумен и ОД „Земеделие“ – Стара Загора

 

Описание на проблема: Ежегодно пререгистриране на земеделските производители и кратък срок на валидност на регистрацията.

Предложение: Увеличаване срока на валидност на издадените лицензи, разрешения, регистрации и удостоверения;

Отпадане на необходимостта от предоставяне на документи, поради служебно събиране на информация.

Да се създаде и поддържа публичен регистър, в който се вписват земеделските производители, регистрирани по Наредба № 3 от 29.01.1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители

Ефект: значително облекчаване на срока и времето, намаляване на честотата за ползване на услугата. Ефект и за Областните дирекции „Земеделие“

Промяна на Наредба № 3/1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители:

въвеждане на режим на еднократна регистрация и автоматично поддържане на наличната информация чрез Общинските служби „Земеделие“ в областта.

 

 

 

1 Comment

  1. Николай Милев каза:

    Къде мога да регистрирам земята която притежавам.
    Всяка година се налага да попълвам Анкетната форма
    едно и също. ДАНО ЗАРАБОТИ ТАЗИ СИСТЕМА СЛЕДВЩАТА
    ГОДИНА.

Leave a Comment