Учениците ни едни от най-неподготвените за трудовия пазар сред развитите държави

Учениците ни са едни от най-неподготвени за включването им в пазара на труда и пълноценното им участие като граждани. Страната ни е едва на 47 място сред 65 развити държави в света по т. нар. функционaлна грамотност на 15-годишните учениците. У нас 44% от деветокласниците нямат важните ключови когнитивни умения, които да им помогнат да си намерят работа или пък да станат пълноценни граждани на страната.

Учениците ни най-неподготвени за трудовия пазар

Учениците ни най-неподготвени за трудовия пазар

Това сочат резултатите от най-авторитетното международното изследване в областта на средното образование PISA, които бяха обявени днес. Според тях България е и страната в Европа с най-силна връзка между постиженията на учениците и тяхното социално-икономическо положение. Проучването проверява уменията по четене, математика и природни науки на 15-годишните ученици по света.
У нас не само средното ниво на компетенциите на учениците е сред най-ниските в развития свят, но и разликата в постиженията на най-добре и най-зле представящите се ученици е най-голяма спрямо останалите държави, сочат резултатите.

Само 4% от българските ученици са постигнали отлични резултати. Тази статистика потвърждава един от най-сериозните проблеми, пред които е изправено обществото ни – неравният достъп до качествено образование, коментират от фондация „Заедно в час“.
Резултите от PISA 2012 потвърждават кризата в българското училищно образование, но също така предлагат и възможности за подобрения. Най-добре представящите се държави показват, че е възможно да се постигне едновременно достъпно и качествено образование за всички деца.

Изследването дава възможност да се поучим от най-добрите образователни системи, с което да определим конкретни и измерими цели за подобряване на достъпа до качествено образование в нашата страна. Като приоритет в България трябва да бъде привличането и задържането на повече млади и талантливи учители в българската образователна система. Не би било възможно да постигнем дълготрайна промяна в училищното образование без инвестиране в развитието на силни лидери, които да работят за нейното осъществяване.

Съвместен анализ на „Заедно в час“ и Световната банка открои необходимостта от подкрепяща среда в училищата за младите учители; менторски програми, чрез които новопостъпилите учители наблюдават и съвместно планират уроци с по-опитните си колеги, както и развитието на лидерските умения на училищните директори, от които пряко зависи професионалното развитие на учителите.

Leave a Comment