Повече от половината домакинства у нас имат достъп до интернет

Повече от половината домакинства у нас – 53.7%, имат достъп до интернет в домовете си. Това показват резултатите от изследване на Националния статистически институт за използване на информационно-комуникационните технологии (ИКТ) от домакинствата и лицата у нас.

През 2013 г. се отбелязва растеж от 2.8% спрямо предходната година. Същото е увеличението и на относителния дял на домакинствата, използващи широколентов достъп (2.8%), като той достига до 53.6% за 2013 г., или почти всички домакинства, имащи достъп до интернет, са с осигурена бърза и надеждна връзка.

Повече от половината домакинства в България имат достъп до интернет

Повече от половината домакинства в България имат достъп до интернет

За пет години относителният дял на домакинствата с достъп до интернет се е увеличил с 24.1%, а използването на широколентова връзка бележи ръст от 27.5%.

В сравнение с предходната година в регионален аспект също се наблюдава повишаване в относителните дялове на домакинствата с интернет достъп за всички статистически райони, с изключение на Югоизточния район, където се наблюдава намаление с 3.1 процентни пункта.

С най-висок относителен дял на домакинствата с достъп до интернет – 64.3%, е Югозападният район, към който принадлежи и столицата. След него се нареждат Южният централен и Североизточният район, в които малко повече от половината домакинства имат достъп до интернет – съответно 52.7 и 51.5%. От тенденцията за страната значително изостават домакинствата от Северозападния район, където 42.8% от домакинствата имат достъп до интернет.

През 2013 г. повече от половината (51.2%) от населението на възраст 16 – 74 навършени години използват редовно интернет. Най-активните потребители в мрежата са младежите на възраст между 16 и 24 години, като през 2013 г. 79.5% от тях използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично. Констатира се обратнопропорционална зависимост между възрастовите групи и честотата на регулярното използване на интернет – при по-високите възрастови групи се наблюдават по-ниски стойности на този показател, като от населението в най-високата възрастова група (65 – 74 навършени години) едва 8.3% използват глобалната мрежа.

Мъжете са по-активни при редовното ползване на интернет в сравнение с жените – съответно 52.6 и 50.0%.

Значителни са и различията за редовно използващите интернет по образование. Докато 86.1% от лицата с високо образование използват редовно глобалната мрежа, то едва 19.2% от лицата с основно или по-ниско образование се възползват от възможностите, които интернет предоставя.

През 2013 г. 22.6% от лицата са използвали глобалната мрежа за взаимодействие с държавната администрация и местното самоуправление. Най-значителен е делът на лицата, които са получавали информация от интернет страница или уебсайт на публичната администрация (20.9%), следван от изтеглилите официални формуляри от официална интернет страница (12.7%) и изпратилите попълнени формуляри (8.5%) през последните дванадесет месеца.

Жените са значително по-активни от мъжете при използването на предлаганите онлайн услуги от публичната администрация – съответно 24.1 и 21.0%.

Данните от изследването за използването на ИКТ от домакинствата и лицата за 2013 г. показват, че постепенно се увеличава делът на хората, които пазаруват за лични (неслужебни) нужди онлайн. За текущата година 12.1% от лицата на възраст 16 – 74 навършени години са направили онлайн покупки през последните дванадесет месеца, което е с 2.9 процентни пункта повече спрямо предходната година.

Няма съществени различия между мъжете и жените при онлайн пазаруването – съответно 12.3 и 12.0%.

Най-често пазарувани онлайн са дрехите и спортните стоки, като 68.1% от пазарувалите по интернет са закупили такива артикули. На следващо място се подреждат поръчките, свързани с пътувания или хотелски резервации (32.9%), стоки за дома (31.1%) и покупките на билети за различни развлекателни събития (22.5%).

Leave a Comment