Немски индустриалци ще инвестират в „Летище Пловдив“

50-на компании, начело с Либхер, смятат да учредят втори Фонд за развитие на аеропорта и да поканят още един превозвач

Немски компании, които имат бизнес в района на Пловдив и областта, имат намерение да създадат втори Фонд за развитие на Летище Пловдив, научи АгроПловдив. „Предложението дойде от самите тях преди няколко месеца“, потвърди изпълнителният директор Иван Карнабитов.

Летище ПловдивВ областта има около 50-на немски фирми. Тяхната идея е да заделят средства, които да бъдат вложени във втори фонд, чрез който да се активизира дейността на пловдивското летище. В момента единственият авиопревозвач с редовни линии е нискотарифният Райънеър. В началото на ноември т.г. той временно спря полетите до Франкфурт-Хан, а тези до Лондон бяха съкратени от три на два пъти седмично. Иван Карнабитов съобщи, че от април Райънеър възстановява маршрутите до Германия, както и третия седмичен курс към Лондон.

Немските фирми смятат да влязат в преговори с други нискотарифни превозвачи и да договорят нови посоки от и за летище Пловдив. Целта не е да се извършват товарни полети, а да се установи сигурна и удобна връзка с градовете, където са германските централи на инвеститорите. Така те ще могат да осигурят бърза връзка на немски специалисти и работници, от които имат нужда в хода на производствените си дейности. Полетите ще са граждански и ще са в полза както на бизнеса, така и на пътуващите граждани.

„Флагман“ на групата, проявила интерес към пловдивското летище, е заводът за хладилници в индустриалната зона до с. Радиново Либхер.

„Вариантите пред нашето сътрудничество са три“, поясни Иван Карнабитов. „Първият е краен – идеята да не се осъществи. В момента текат разговори между немските мениджъри в Пловдивско и компаниите майки в Германия. Централите трябва да се съгласят с предложението за създаване на фонда, иначе той просто няма да се случи“, уточни директорът.

Вторият вариант е немските дружества да се включат в създадения през март 2010 г. Фонд за развитие на Летище Пловдив, в който участват 10 общини. Този модел обаче куца, защото от една страна общините странят от публично-частни партньорства. От друга и немските инвеститори като че ли предпочитат да се обособят във втори фонд.

Третият вариант е регистрирането на втори фонд и твърд ангажимент към летището.

Създаването на фонда е свързано с годишни вноски към избрания превозвач. Така например общинският Фонд превежда 170 000 евро към нискотарифната компания. Летището е напълно зависимо от плащанията, тъй като ако общините не направят вноските си (минимум 0.50 лв. на жител), Райънеър може да откаже полетите от Пловдив. Годишната вноска се използва за реклама в сайта на превозвача, който се радва на 80 милиона посещения. През януари тази година община Пловдив замрази участието си във фонда и така създаде огромен риск превозвачът да се оттегли напълно от летището. Подновените преговори с общината след оставката на предишния летищен директор Дойчин Ангелов, дават надежда на новия директор, че Пловдив ще продължи да бъде коректен участник във фонда.

Иван Карнабитов съобщи още, че е договорено до май 2014 г. летищните такси да са намалени наполовина.

 

 

Leave a Comment