Немски индустриалци ще инвестират в „Летище Пловдив“
50-на компании, начело с Либхер, смятат да учредят втори Фонд за развитие на аеропорта и да поканят още един превозвач
Немски компании, които имат бизнес в района на Пловдив и областта, имат намерение да създадат втори Фонд за развитие на Летище Пловдив, научи АгроПловдив. „Предложението дойде от самите тях преди няколко месеца“, потвърди изпълнителният директор Иван Карнабитов.
В областта има около 50-на немски фирми. Тяхната идея е да заделят средства, които да бъдат вложени във втори фонд, чрез който да се активизира дейността на пловдивското летище. В момента единственият авиопревозвач с редовни линии е нискотарифният Райънеър. В началото на ноември т.г. той временно спря полетите до Франкфурт-Хан, а тези до Лондон бяха съкратени от три на два пъти седмично. Иван Карнабитов съобщи, че от април Райънеър възстановява маршрутите до Германия, както и третия седмичен курс към Лондон.
Немските фирми смятат да влязат в преговори с други нискотарифни превозвачи и да договорят нови посоки от и за летище Пловдив. Целта не е да се извършват товарни полети, а да се установи сигурна и удобна връзка с градовете, където са германските централи на инвеститорите. Така те ще могат да осигурят бърза връзка на немски специалисти и работници, от които имат нужда в хода на производствените си дейности. Полетите ще са граждански и ще са в полза както на бизнеса, така и на пътуващите граждани.
„Флагман“ на групата, проявила интерес към пловдивското летище, е заводът за хладилници в индустриалната зона до с. Радиново Либхер.
„Вариантите пред нашето сътрудничество са три“, поясни Иван Карнабитов. „Първият е краен – идеята да не се осъществи. В момента текат разговори между немските мениджъри в Пловдивско и компаниите майки в Германия. Централите трябва да се съгласят с предложението за създаване на фонда, иначе той просто няма да се случи“, уточни директорът.
Вторият вариант е немските дружества да се включат в създадения през март 2010 г. Фонд за развитие на Летище Пловдив, в който участват 10 общини. Този модел обаче куца, защото от една страна общините странят от публично-частни партньорства. От друга и немските инвеститори като че ли предпочитат да се обособят във втори фонд.
Третият вариант е регистрирането на втори фонд и твърд ангажимент към летището.
Създаването на фонда е свързано с годишни вноски към избрания превозвач. Така например общинският Фонд превежда 170 000 евро към нискотарифната компания. Летището е напълно зависимо от плащанията, тъй като ако общините не направят вноските си (минимум 0.50 лв. на жител), Райънеър може да откаже полетите от Пловдив. Годишната вноска се използва за реклама в сайта на превозвача, който се радва на 80 милиона посещения. През януари тази година община Пловдив замрази участието си във фонда и така създаде огромен риск превозвачът да се оттегли напълно от летището. Подновените преговори с общината след оставката на предишния летищен директор Дойчин Ангелов, дават надежда на новия директор, че Пловдив ще продължи да бъде коректен участник във фонда.
Иван Карнабитов съобщи още, че е договорено до май 2014 г. летищните такси да са намалени наполовина.