Някои хипермаркети премахват входните такси за българските стоки
Някои от големите хипермаркети са премахнали входните такси за продукти на български производители, които да се предлагат в тяхната мрежа. Други вериги пък са предприели акции в подкрепа на продуктите на родните производители. Това съобщиха от Министерството на икономиката и енергетиката.
Експерти от министерството са провели редица срещи с производители на храни, браншови организации и с представители на големите търговски вериги, за да облекчат режима на родните стоки в големите хипермаркети у нас.
„Премахването на входните такси и акциите в подкрепа на българското производство за нас са важни стъпки към подобряването на отношенията при воденето на преговори между доставчиците и търговските вериги, които показват, че въвеждането на добрите търговски практики в бизнес отношенията в тази сфера имат своето място в нашите условия“, коментират от Министерството на икономиката. По време на проведените срещи е станало ясно, че сближаване на позициите на двете страни е възможно. Проучен е бил опитът и на други страни от ЕС като Унгария, Чехия, Франция и др., където въвеждането на различни нормативни регулации в тези отношения вече съществуват.
Все още не е ясно какви точно мерки ще бъдат въведени у нас. От една страна, те могат да бъдат от групата на т. нар. меки регулации, които включват ролята на държавата като модератор, който да стимулира създаването на обществен посредник или комисия по саморегулация. Там представители на вериги и доставчици могат сами да разработят правила, при които търговецът да не може да променя вече договореното и постоянно да изникват нови, неприсъщи за производителя маркетингови разходи. Възможно е и съчетаването на тези „меки мерки“ с други, „по-твърди“, които включват и съответни законови промени за стимулиране на конкурентната среда в сектора. В МИЕ обаче все още няма изготвени конкретни текстове и предложения за промяна в Закона за защита на конкуренцията или друг нормативен акт.