Петко Ангелов: Апетитът на турските превозвачи предизвика кризата
В 8 часа в понеделник български тирове затварят границата докато не Турция не възстанови краткосрочните разрешителни
В 8 часа сутринта в понеделник, 10 февруари, български тирове ще затворят граничните пунктове с Турция при Лесово и Капитан Андреево. „Ако до 0:00 часа в неделя не се подпише двустранно споразумение между България и Турция, което да позволи безпрепятственото преминаване на наши камиони към и от Турция, блокадата няма да се размине“, съобщи днес в Пловдив Петко Ангелов, зам.-председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ). От името на Съюза на международните превозвачи и БАСАТ е изпратено предупредително писмо до премиера, министъра на транспорта и президента на България. Компанията на Ангелов е сред най-големите в бранша в Пловдив.
Петко Ангелов посочи, че причина за конфликта е намерението на турските превозвачи да изхвърлят българските си колеги от пазара на транспортните услуги в Турция. В последните седмици Ангелов наблюдава, че турски превозвачи се опитват да ангажират българския бизнес с договори за превоз, а това надминава границата на търпението. Преди две седмици камион на съседката пристигнал в КЦМ, натоварен със стока, и представил оферта на комбината за извършване на превоз и в обратна посока.
„Конфликтът започна наскоро, след като турската страна анулира издадените 15 000 краткосрочни разрешителни за малките наши превозвачи“, поясни Ангелов. От българското транспортно министерство пък били издадени 250 000 разрешителни за турските превозвачи, които са значително повече. След анулацията от страна на Турция, българските власти реагирали реципрочно – анулирали турските карнети. „В момента 50 наши тира стоят блокирани на границата, но от другата страна чакат 500 турски камиона“, илюстрира абсурдната ситуация Ангелов.
Според скорошни изявления на турски превозвачи, те имат намерение да направят „байпас“, тоест, да заобиколят България. „Това обаче е невъзможно, заплахата е абсурдна“, спокойно коментира Петко Ангелов.
Големите дружества като „Петко Ангелов БГ“ЕООД нямат проблем с влизането в Турция, тъй като са получили годишни ЕКМТ/СЕМТ разрешителните за 2014 г. Те обаче са солидарни със сериозния проблем на по-малките транспортни фирми и затова ще вземат участие в задаващата се гранична блокада.