Каква битка с хипермаркетите? Те вече победиха

Печалбата на нашите производители е орязана, но за сметка на това чуждите търговски вериги откриват с нея обект след обект

Автор: Надя Петрова

Чуждите хипермаркети винаги са били любимците на властта. Дори и сега, когато управляващите ги подозират гласно в данъчни нарушения, го правят от популизъм, но със сигурност, когато не вечерят в ресторанти, пазаруват от тях.

Чуждите вериги влязоха за пръв път у нас през 1999 г. с Метро кеш енд кери.
Метро и Карфур в Пловдив

Първият Метро в Пловдив, а зад него Карфур в мола, отсреща има друг, а малко по на запад скоро ще се открие Лидл

На 18 март немският търговец откри едновременно два обекта – в София и в Пловдив. Имаше сняг, имаше и полиция, защото интересът беше невъобразим. Метро се ползваше от абсолютна държавна протекция и за откупуване на парцели, и за строителствата, и за административните такси и т.н.. Дружеството влезе у нас по червения килим. Лично Иван Костов участваше в официалното откриване в Пловдив, което беше ден, преди магазинът да бъде отворен за потребителите. По същия начин посрещнахме и останалите търговски вериги – с хляб и мед. Именно от тях българският търговец разбра, че издаването на фактури не е въпрос на желание, а задължение. И, ядосвайки се на мощната конкуренция на търговския Запад, нашият продавач пожела да има същите обекти – по-големи от футболно игрище. Същата подредба на стоките, същите наличности в складовете, същите обучени касиери, същите охранителни врати и т.н.

Битката на българските търговци със западните беше загубена още преди да е започнала.

Още при влизането на Метро, защото чуждите хипермаркети имаха десетки години преднина.

Наред със западния стил на търговия, те внесоха и някои правила с горчиви последици за българската икономика.

Първо, те изнасят печалбите в родините си.

Второ,

хипермаркетите се самовъзпроизвеждат.

Сред многобройните такси, които плащаха производителите за да са на пазара им, имаше дори и такса за

първа копка на хипермаркет

Първа копка на поредния хипермаркет

строителството на следващия магазин. „Ние, доставчиците на български стоки, построихме всичките им магазини“, възкликна ядосан преди няколко години собственик на козметична фабрика в Пловдив.

Друго – чуждите вериги от години диктуват на големите производители на зеленчуци какви сортове да отглеждат. За отбелязване е, че сред сортовете няма български.

Затова днес у нас е пълно с пластмасови зеленчуци,

които имат две достойнства – издържат дълго на съхранение и имат добър пазарен вид. По тази причина сме на път да забравим вкуса на най-хубавата българска чушка „Куртовска капия“, на доматите „Идеал“, „Триумф“, „Балкан“ и други забравени имена, от които правехме най-вкусните салати. Дори и световно признатото ни зеле „Кьосе“ е изхвърлено от сортовата листа на чуждите търговци.

Днес в страната има поне 330 чужди хипер и супермаркети.

4 милиона българи пазаруват ежедневно в тях.

Твърди се, че пазарният им дял е 33%. А българският бизнес е напълно зависим от тях. Особено производителите на храни, предназначени за вътрешния пазар. Кой днес би си позволил да отсъства от щандовете, които се изпразват ежедневно от 4 милиона българи?

Точно защото държавата е оплетена от тяхната търговска мрежа, те си позволят надценки от 50% въпреки огромните си обороти. И въпреки това цените там са ниски. Как става този фокус?

Производителите знаят отговора. Те са под постоянен натиск. Фурните, хлебозаводите печелят под 1 стотинка на хляб, и няма кой да надникне в сметките на големите търговци, за да разбере как от 48 стотинки цена на производител, хлябът става 70 в магазина.

При зеленчуците пък надценката е средно 50 на сто.

Ето така нашите производители не се развиват с нови инвестиции,

защото нямат средства за това. Техните пари са отишли при търговците, които често откриват нови обекти. Потребителите са доволни, хипермаркетите също. И държавата не плачи, защото чрез веригите прибира сигурно и удобно най-значимия данък в бюджетните приходи – ДДС. Производителите обаче са под пресата на чуждите търговци. И никак не им е весело.

Как да обясним тази ситуация по-просто?

Представете си, че имате заложби на гениален артист, но в града държава, в който живеете има само един театър. Понеже сте природен талант, ви наемат на добра заплата и сте щастлив, че имате единствената сцена, на която може да се изявите. Но после ви обясняват: Ако искаш да имаш публика, която да те наблюдава с удоволствие, трябва да удържим от заплатата ти за осветлението, вентилацията, декорите, креслата и т.н. Но не се безпокой, ще остане нещо и за теб, за да продължаваш да играеш. Танцувай, човече!

 

 

 

Leave a Comment