Предложението на МЗХ: Фермите до 300 дка взимат субсидия от 45 лв./дка, тези с над 35 000 дка – 30 лв.

Стопанствата до 300 дка ще получат 36.25% по-висока помощ, над 35 000 – 8.68% по-ниска

нивиМинистерството на земеделието и храните публикува Анализ на потенциалния ефект от прилагането на схемата за преразпределително плащане пред 2014 г. Утре от 14 часа в МЗХ ще има обществено обсъждане на проекта за промени на Наредба 2, която касае директните плащания. 

Според анализа, прилагането на преразпределителното плащане ще увеличи субсидиите за стопанствата до 300 дка (30 ха) с 36.25%. Тоест, те ще получат 45.10 лева за декар. Оттам нататък, стопанствата с размер до 1500 декара също ще са с по-високи субсидии, но колкото по-голяма е фермата, толкова по-малко е увеличението. Например за стопанствата с 400 дка е предвидена с 24.92% по-голяма помощ, докато за тези с 1000 дка плюсът е едва 4.53%, а за 1500 дка субсидията е с 0.00% увеличение. 

От 1500 дка нататък министерството предлага да се намалят субсидии отново плавно, според размера на обработваната земя. При 2000 дка минусът е 2.27%, а при 35 000 дка той вече е 8.68%. Оттам нататък дали стопанството е 35 001 декар или е 350 000 дка е без значение – намалението си остава 8.68%.  

В случай, че няма преразпределително плащане, субсидиите за декар ще са 33.10 лева. 

При прилагане на преразпределителното плащане фермите до 300 дка ще получат 45.10 лева за декар, а тези, които са с 35 000 декара и над тях ще се подпомагат с около 30.2 лв./дка.

Ето и избрани откъси от Анализа:

В България около 89% от бенефициентите на директни плащания получават директна субсидия до 5 000 евро. За финансова 2012 г. 54 500 фермери са получили директно подпомагане в размер до 500 евро като общо за тях са разпределени 9,7 млн. евро. В същото време на 20 бенефициенти е разпределена директна субсидия в размер над 500 000 евро на обща стойност от 21,6 млн. евро. Директни плащания с размер за едно стопанство в границите на 500-1 250 евро са получили 13 390 човека, като общият размер на субсидията за тях е едва 10,5 млн. евро. По този начин за финансова 2012 г. в България около 81% от бенефициентите на директни плащания са получили 7,25% от средствата за директни плащания с размер на подпомагането за едно стопанство до 2 000 евро. За финансова 2012 г. в България около 80% от директната субсидия за страната отива при 6% от заявителите за директни плащания.

Ситуацията на неравномерно разпределение на директните плащания между бенефициентите е характерна за всички държави членки на ЕС и България също е включена в тази тенденция.

От 2015 г. европейското законодателство изисква подпомагането по СЕПП на един бенефициент в размер над 150 000 евро да се намалява с поне 5%. Посочената цифра е минималната възможна за прилагане, а съществува опция и за пълно спиране на плащанията по СЕПП над цитираната сума. При прилагане на Схемата за преразпределително плащане с бюджет от поне 5% от средствата за директни плащания може да не бъде прилагано намалението от поне 5% за сумите по СЕПП над 150 000 евро. През 2014 г. като преходна година не се прилага изискването за намаление на плащанията от 5%, но въпреки това може да се приложи Схемата за преразпределително плащане за постигане на по-справедливо разпределение на субсидиите между кандидатите за директни плащания.

От широкия набор от възможни варианти за прилагане на Схемата за преразпределително плащане за България отговарящ на условията на страната е сценарий е със следните характеристики:

Размер на първите хектари – 30 ха (300 дка);

Бюджет по Схемата за преразпределително плащане – 104 898 241 лева (53 634 441 евро).

При прилагане на параметри от 30 ха (300 дка) на първите хектари и размер на бюджета от 104 898 241 лева се получават следните стойности на основните показатели, характеризиращи Схемата за преразпределително плащане, които са включени в Таблица 1:

Стойности на основните показатели, характеризиращи Схемата за преразпределително плащане при 30 ха размер на първите хектари и бюджет от 104 898 241 лева

Таблица 1

Показател

Стойност

Общ размер на бюджета за ПРП (лева)

104 898 241

Общ размер на бюджета за ПРП (евро)

53 634 441

Дял от националния таван за директни плащания съгласно Приложение VIIIг от Регламент 1310/2013

6,79%

Дял от национален таван за директни плащания съгласно Приложение VIII от Регламент 1310/2013

8,35%

Размер на ставката за ПРП за първите 30 ха

15.00 лв./дка
76.69 евро/ха

Общ брой на стопанствата и отороризирана площ до 30 ха

66 824 бр.,
352 176.82 ха

Общ брой на стопанствата и отороризирана площ над 30 ха

11 573 бр.,

3 084 386.62 ха

Общ размер на средствата за подпомагане по СЕПП след приспадане на средствата за обвързана подкрепа

1 155 943 740 лв.
591 033 715 евро

Размер на подпомагането по СЕПП без прилагане на ПРП

33.10 лв./дка
169.24 евро/ха

Размер на подпомагането по СЕПП при прилагане на ПРП

30.10 лв./дка
153.88 евро/ха

Общ размер на подпомагането за СЕПП + ПРП за първите 30 ха

45.10 лв./дка
230.60 евро/ха

Оставащи средства за СЕПП след приспадане на средствата за ПРП (лева)

1 051 045 499

Оставащи средства за СЕПП след приспадане на средствата за ПРП (евро)

537 399 274

Размер на стопанството, до който общата субсидия от СЕПП и ПРП е по-голяма отколкото ако се прилага само СЕПП

150.0 ха

Дял на стопанствата, при които общата субсидия от СЕПП и ПРП е по-голяма отколкото ако се прилага само СЕПП

95.09%

*Представените данни са индикативни и се базират на изходна информация от кампания за директни плащания 2012 г. През 2014 г. на базата на различния брой заявители и различния размер на заявена и допустима площ ще се получат разлики в размера на подпомагането на единица площ. Основен репер е размерът на бюджета, който следва да бъде обявен и на Европейската комисия. Окончателният размер на подпомагането на единица площ ще се получи като размерът на бюджета се раздели на допустимите за подпомагане площи за 2014 г. като по този начин няма да има неусвоен бюджет.

През кампания 2012 общият брой на земеделските стопани с оторизирана сума по СЕПП над 0 лева е 78 397. От тях над 85% (66 824 земеделски стопани) са получили директни плащания за площи в диапазона 1-30 ха (10-300 дка). Само 11 573 бенефициента (15%) са получили подпомагане за стопанства над 30 ха (300 дка). Площта, обаче е разпределена предимно във втората група бенефициенти – 3 084 386,62 ха (90%) са в стопанства над 30 ха (300 дка), а в стопанствата до 30 ха (300 дка) са 352 176,82 ха (10%).

При прилагане на Схемата за преразпределително плащане съгласно данните от кампания 2012 в схемата би влязла земя в размер на 699 366,82 ха (352 176,82 ха) от стопанствата в диапазона до 30 ха (300 дка) и 347 190,00 ха за първите 30 ха (300 дка) от стопанствата в диапазона над 30 ха).

Прилагането на Схемата за преразпределително плащане при посочените основни параметри води до около 50% увеличение на общата ставка по СЕПП и ПРП за първите 30 ха (300 дка) и само с около 10% намаление на ставката по СЕПП в сравнение с неприлагане на схемата за първите хектари.

Таблица 2

Размер на стопанството (дка)

Разлика между общо плащане СЕПП + ПРП и сума за СЕПП при неприлагане на ПРП като дял от субсидията при неприлагане на ПРП (%)

10

36.25

50

36.25

100

36.25

200

36.25

250

36.25

300

36.25

400

24.92

500

18.13

600

13.60

800

7.93

1 000

4.53

1 500

0.00

1 501

-0.01

2 000

-2.27

2 500

-3.63

5 000

-6.34

10 000

-7.70

15 000

-8.16

20 000

-8.38

25 000

-8.52

30 000

-8.61

35 000

-8.68

*Представените данни са индикативни и се базират на изходна информация от кампания за директни плащания 2012 г. През 2014 г. на базата на различния брой заявители и различния размер на заявена и допустима площ ще се получат разлики в размера на подпомагането на единица площ. Основен репер е размерът на бюджета, който следва да бъде обявен и на Европейската комисия. Окончателният размер на подпомагането на единица площ ще се получи като размерът на бюджета се раздели на допустимите за подпомагане площи за 2014 г. като по този начин няма да има неусвоен бюджет.

Leave a Comment