Малките ферми се сдобиха с виртуален магазин

Трима наши младежи го създадоха, американско списание популяризира идеята им и сега в платформата участват дребни производители и от други страни

Трима български младежи създадоха виртуален магазин за малките ферми. Чрез него земеделците представят продукцията си, а също така и потребителите успяват да се свържат с тях.

Роси Митова е част от екипа, създал платформата. Тя е само на 26 години, живяла е в Лондон, където завършва финансова специалност и се е занимавала с инвестиционно банкиране, пище Дарикнюз.

img_4400По идеята за спасяването на малките производители я запалва неин приятел, с когото преди време отиват на екскурзия до ферма в подножието на Пирин. В нея стопанинът отглеждал застрашените от изчезване каракачански овце. Отначало младежите решили да „осиновят“ две от животните, като поели издръжката им. Те обаче бързо установили, че тази помощ не е достатъчна и че за да се помогне на фермата, трябва да се включат повече хора към каузата.

Така  Роси Митова решава да се върне в България и да се включи в проекта, като се отдава изцяло на работата по него.

„Първоначално идеята на платформата беше всеки, който иска, да си „осинови“ животни, но идеята еволюира и направихме платформата като място, на което потребителите могат да си купят свежи и биологично чисти продукти, а фермерите да представят продукцията си. По този начин хората ще могат и да се докоснат до живота във фермата – да си купуват свежи продукти, да ходят там на екскурзии, да посещават мястото“, допълва Роси.

Виртуалният магазин предлага освен продажба на хранителни продукти, и ръчно направени във фермата неща – като вълнени плетени чорапи например, както и места за почивки и екскурзии.

След като американско списание пише за идеята на българските младежи, с тях се свързват малки ферми от различни места по света – САЩ, Великобритания, Индия, Филипините. Платформата помага на тези ферми да се свържат с клиенти от техния регион, но не е изключено и да се поръчва от други държави. Така например български потребители си поръчвали плетени гривни от Индия.

„Оказа се, че това е проблем на глобално ниво. Оттогава започнахме да развиваме концепцията, за да могат ферми от цял свят да предлагат услугите и продукцията си“, обяснява Роси Митова.

Платформата позволява на фермите да присъстват онлайн – да си направят профил и магазин в интернет. Така вместо производителите да ходят на организираните от време на време пазари – като този до Римската стена в София, да бият път и да разнасят продуктите си, те стигат до потребителите чрез платформата. Доставките се извършват до дома на клиента или посоченото от него място.

Младежите вече са пуснали и услуга за създаване на хранителен кооператив. Това представлява група хора, които се обединяват, за да купуват заедно от малките ферми. Обикновено това са хора, живеещи заедно, или приятели. Интересното обаче е, че все повече фирми се включват в такива кооперативи. Някои от големите компании у нас правят такива кооперативи – не само, за да са социално отговорни и да помогнат на малките производители, но и за да осигурят на служителите си чиста храна.

Идеята на тримата предприемачи вече е спечелила финансиране за развитието си и дава реални резултати:

„За някои ферми платформата вече генерира около 40-50% от приходите им. Мога да дам и пример с единствената ферма – производител на сертифицирано биологично телешко месо в България. Досега от фермата винаги са изнасяли продукцията си в чужбина, но сега за първи път цялата им продукция е останала в България и е намерила пазар тук, благодарение на платформата“, допълва Роси.

Колкото до качеството, досега екипът на платформата – освен да проверява сертификатите на фермите, се е стремил и лично да се запознае, когато е било възможно, с това как се работи във фермите и как се произвеждат продуктите:

„С бързото ни разрастване обаче това няма как да продължава, особено с фермите в други държави. Затова създадохме опция потребителите да следят за качеството и да оценяват производителите и продуктите им. В момента, в който някой напише нещо за дадена ферма, то ще стигне и до останалите потребители“, уточнява Роси Митова.

Leave a Comment