За промоции на вино, сирене, мед в ЕС и трети страни – до 15 април
Могат да кандидатстват само сдружения, регистрирани преди поне две години
За една от най-сладките програми в ЕС – промоции на земеделски и преработени продукти в ЕС и в трети страни, приемът е открит и ще продължи до 15 април. Промоционалните програми се изпълняват от 1 до 3 години, като до 50% от финансирането им е от европейския бюджет, а останалите средства са национални и на сдруженията, които ще се възползват.
Бюджетът им се измерва в милиони евро.
За промоционална програма могат да кандидатстват сдружения на производители или на производители и търговци, регистрирани като юридически лица. Пред сдруженията обаче има няколко изисквания. Например, да са създадени поне две години по-рано. А също, членовете в съответното сдружение да държат 20% от пазара на съответните продукти. Изисква се също юридическото лице да има електронно или книжно издание.
В промоционалните програми могат да бъдат включени разнообразни дейности – връзки с обществеността (PR), реклама, организация на обучения, конференции с участието на журналисти и лекари, промоции в магазини и супермаркети, дегустации, организиране на конкурси, публикации в специализираната преса и интернет, участие в изложби, панаири, национални и международни изложения.
Програмите не трябва да бъдат насочени към отделни търговски наименования, нито да представят в положителна светлина или да насърчават консумацията на продукти само от една държава-членка на ЕС.
Сдруженията кандидати прилагат към програмите ред документи, които могат да се видят в интернет страницата на МЗХ.
Попълненият образец на заявление и допълнителните документи се подават в Министерство на земеделието и храните (МЗХ).
Предлагащите сдружения са длъжни да изберат организация
или организации, които ще прилагат програмата (прилагащи организации). Прилагащите организации могат да бъдат избрани преди или след подаването на промоционалната програма в МЗХ, но не по-късно от 45 дни след нейното одобряване от Европейската комисия. Предлагащо сдружение, което е избрало прилагаща организация, в 3-дневен срок от извършването на избора трябва да подаде в МЗХ писмено заявление по образец за одобряване на прилагащата организация.
Предлагащите сдружения, чиито промоционални програми са одобрени от Европейската комисия, сключват договори за изпълнение на програмите с Разплащателната агенция.
Предлагащото сдружение е длъжно да избере също външна независима организация, която ще извърши оценките на резултатите, постигнати от действията по програмата (оценяваща организация). Оценяващата организация може да бъде избрана преди или след сключването на договора между предлагащата организация и Разплащателната агенция, но не по-късно от 90 дни след неговото сключване. Предлагащото сдружение, което е избрало оценяваща организация, в 3-дневен срок от извършването на избора трябва да подаде в МЗХ писмено заявление по образец за одобряване на оценяващата организация.
Промоционалните програми насочени към вътрешния (на ЕС) пазар
могат да се отнасят за: пресни плодове и зеленчуци ● преработени плодове и зеленчуци ● ленено влакно ● живи растения и продукти на цветарството ● маслиново масло и трапезни маслини ● растителни масла ● мляко и млечни продукти ● меса – пресни, охладени или замразени, произведени в съответствие с изискванията за качество, установени в Общността или на национално равнище ● маркиране на яйца, предназначени за консумация от човека ● мед и пчелни продукти ● вина със защитено наименование за произход или защитено географско указание, вина с обозначение на винения сорт лоза ● графичен символ на най-отдалечените райони, както е посочено в законодателството, отнасящо се до селското стопанство ● продукти, обхванати от схемите за защитени наименования за произход (ЗНП), защитени географски указания (ЗГУ), храни с традиционно специфичен характер (ХТСХ) или незадължителни термини за качество съгласно Регламент (ЕС) № 1151/2012 на Европейския парламент и на Съвета ● биологично земеделие в съответствие с Регламент (ЕИО) № 2092/91 на Съвета и продукти, регистрирани в съответствие с горепосочения регламент ● овче месо
Програмите, насочени към пазара на трети страни
са за: говежди, телешки и свински меса — пресни, охладени или замразени; храни, приготвени на базата на тези продукти, качествено птиче месо, млечни продукти, маслиново масло и трапезни маслини, вина със защитено наименование за произход или защитено географско указание, вина с обозначение на винения сорт лоза, пресни и преработени плодове и зеленчуци, преработени продукти на базата на зърнени култури и ориз, ленено влакно, живи растения и продукти на цветарството, продукти, обхванати от схемите за защитени наименования за произход (ЗНП), защитени географски указания (ЗГУ) или храни с традиционно специфичен характер (ХТСХ) съгласно Регламент (ЕС) № 1151/2012, продукти на биологичното земеделие в съответствие с Регламент (ЕИО) № 2092/91, овче месо.
Третите страни са от континентите Африка, Северна Америка, Латинска Америка, Югоизточна Азия, Близкия и Среден Изток.
Опит
Първата промоционална програма извън ЕС бе „Европейско сирене, моля“. Тя бе насочена към руския и украинския пазари.
Осъществиха я представители на Асоциацията на млекопреработвателите в България, които заедно с колеги от Кипър реализираха общия проект за реклама.
За целта Еврокомисията одобри общ бюджет от 3,5 млн. евро, но въпреки очакванията браншовите асоциации от двете европейски държави не успяха да усвоят този ресурс. По данни на фонд „Земеделие“ от 2009 до 2012 г., когато се изпълняваше програмата, фирмите са получили малко над 3 млн. лв. европейско и национално финансиране. Няма информация какъв е ресурсът, усвоен от кипърската браншова асоциация