Близо 84 млн. евро по новата Национална лозаро-винарска програма са за лозя

За инвестиции в предприятията за вино са предвидени 42.5 млн. евро, а за промоции в трети страни 7.5 млн.   

лозяБлизо 84 милиона евро са предвидени само за лозарите в новата Програма за развитие на лозаро-винарския сектор. От тях 80.8 млн. евро са за преструктуриране и конверсия на лозя, а 3 милиона са за финансиране на разходите на лозарите и винарите за събиране на реколтата на зелено. Това съобщи днес в Пловдив зам.-директорът на фонд „Земеделие“ Атидже Алиева-Вели. Общият бюджет на новата програма за 4-те години е почти 134 млн. евро.

Преструктуриването и конверсията на лозята са свързани с дейности по подмяна на сортове в лозовия масив, презасаждане със или без промяна на местонахождениято на лозята, смяна на формировки, изграждане на противоерозионни съоръжения, системи за капково напояване и други.

Общо 4 са мерките, по които могат да кандидатстват лозарите през периода 2014-2018 г. Освен посочените две, свързани със лозята, другите касаят винения бранш. Това са мерките „Популяризиране на пазарите на трети държави” и „Инвестиции в предприятия”. Алиева-Вели уточни, че днес е подписана наредбата, която регламентира програма за развитие за лозаро-винарския сектор в следващите 4 години. Предстои нейното обнародване в „Държавен вестник”, след което ще бъде обявен и приемът по четирите мерки.

Зам. изпълнителният директор на ДФЗ съобщи, че само за 2014 г. по мярката за преструктуриране и конверсия на лозята трябва да се изплатят над 16,1 млн.евро. „Данните ни показват, че към края на март вече са усвоени около 45 % от средствата, или над 8,8 млн. евро. Те са платени по договори, подписани през миналата година.”, сподели още г-жа Вели.

ДФЗ ще подкрепи и инвестициите в предприятията – в нови машини за преработка на грозде, в оборудване за контрол на ферментацията, в управление на отпадните води или софтуер за управление на избите. Бюджетът за тези дейности е 42,5 млн. евро.

По отношение на последната мярка в програмата – промоция в трети страни  зам. изпълнителният директор на ДФЗ съобщи, че до 31 март 2014 г. са договорени малко над 2 млн. евро. Те са за популяризирането на български вина в Сингапур, Тайланд и Виетнам. От 2014 до 2018 по мярката ще бъдат отпуснати 7,5 млн. евро. С тях ще се финансират рекламни кампании на български вина в чужбина, организиране на срещи с вносители, дистрибутори, търговци и др.

По-късно през деня експерти от ДФЗ представиха конкретните изисквания за кандидатстване, сроковете и необходимите документи за програмата за подпомагане на лозаро-винарския сектор.

 

Leave a Comment