Лозари и винари си разпределят 134 млн. евро през следващите 4 години
През следващите 4 години лозарите и винарите у нас ще могат да кандидатстват за близо 134 млн. евро. До 2018 г. пари ще има по четири мерки от Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор. Това са “Преструктуриране и конверсия на лозя”, “Популяризиране на пазарите на трети държави”, “Събиране на реколтата на зелено” и “Инвестиции в предприятия”. Приемането на проектите ще стане след обнародването на наредбата с изискванията по програмата в “Държавен вестник”, съобщава „24 часа“.
Предвидените средства са 26,762 млн. евро за година, а общата сума за периода 2014-2018 г. е 133,810 млн. евро.
Бюджетът по мярката за преструктуриране и конверсия е 80,8 млн. евро, съобщиха от фонд “Земеделие”. Само за 2014 г. по нея трябва да се изплатят над 16,1 млн. евро.
Проекти могат да се подават за презасаждане със или без промяна на мястото. Финансира се изкореняването, засаждането и поставянето на подпорна конструкция.
Подпомага се изграждането на съоръжения за борба с ерозията. Може да се искат пари и за системи за капково напояване. Финансовата помощ се определя на базата на разстоянието между редовете на лозовите насаждения.
По мярката обаче не се допуска финансирането на презасаждане на лозарския парцел със същия винен сорт, изграждането на огради за защита от щети на диви животни, строеж на пътища до насажденията.
Кандидатите за субсидията не трябва да имат изискуеми задължения към фонд “Земеделие” и към бюджета.
Максималният размер на помощта е 75% от стойността на действителните разходи и тя остава толкова и за целия нов програмен период. Това дава предимство на България, защото в повечето европейски страни, например в Германия, субсидията за нови лозя е 50 на сто.
При липсващ или непълен документ се дава срок от 10 работни дни за отстраняване на пропуска. Авансово плащане по проекта може да бъде заявено до 6 месеца от сключването на договора, но не по-късно от 31 юли на съответната финансова година.
Данните показват, че към края на март са усвоени около 45% от средствата за 2014 г., или над 8,8 млн. евро. Те са платени по договори, подписани през миналата година, обясни зам.-шефът на фонд “Земеделие” Атидже Алиева-Вели. Според прогнозите, които са на база на миналия програмен период, се очаква за 2014-2018 г. да се постигне преструктуриране и конверсия на лозови насаждения на обща площ от 35 000 декара.
Със създаването на млади лозя се цели и повишаване на интереса към производството на вина със защитено наименование на произход и биовино. В момента такива са 31% от всички, а в края на програмния период се очаква делът им да стигне до 50 на сто от общото производство на вино в България.
В програмата е предвидена възможност и за финансиране на разходите на лозарите и винарите за събиране на реколтата на зелено. По мярката се предвидени 3 млн. евро за целия програмен период.
“Събиране на реколтата на зелено” означава да се унищожат напълно зелени, все още неузрели гроздове за намаляване до нула на добива от даден имот. Това се прави, за да се избегнат фалити от непродаване на реколтата, ако няма сигурен купувач. С европари ще се компенсира загубата на доход от унищожените гроздове. Той ще се изчислява на базата на среден годишен добив на хектар за период от 3 години преди прилагането на мярката.
Фонд “Земеделие” ще подкрепи и инвестициите в предприятията – за нови машини за преработка на грозде, в оборудване за контрол на ферментацията, в управление на отпадните води или софтуер за управление на избите.
Бюджетът за тези дейности е 42,5 млн. евро. По мярката максималните разходи са левовата равностойност на 400 000 евро. Плащанията по инвестиционния проект могат да са само окончателни, не се допускат авансови и междинни.
С мярката “Инвестиции” се цели подобряване на конкурентоспособността на българските производители. И тук идеята е чрез подпомагането да се увеличи делът на качествените вина и биовиното.
По последната мярка в програмата – промоция в трети страни, до 31 март 2014 г. са договорени малко над 2 млн. евро.
Те са за популяризирането на български вина в Сингапур, Тайланд и Виетнам. От 2014 до 2018 г. за промоции в трети страни ще бъдат отпуснати тройно повече пари – 7,5 млн. евро. С тях ще се финансират рекламни кампании на български вина в чужбина, организиране на срещи с вносители, дистрибутори, търговци и др. Подпомагат се и рекламни дейности в търговски обекти като наемане на щандове и площи. Срокът на промоционалните проекти не може да надхвърля 3 години.
Според правилата на програмата финансиране могат да получат само производители, които са вписани в лозарския регистър. Договори се сключват до изчерпване на определения бюджет по мерките.
При неусвоен бюджет по дадена мярка към 30 юни всяка година той може да се прехвърля към друга, за да се усвоят 100% предоставените средства.