Вижте таксите, с които хипермаркетите правят българския бизнес роб
Инициативата за промяна на Закона за защита на конкуренцията тръгна от Пловдив
Общо 96 повода са открили западните хипермаркети, за да превърнат българските си доставчици в „кокошката, която снася златни яйца“. Със създадените от тях такси, премии, санкции и „други“ търговските вериги откриват обект след обект и затвърждават господстващото си положение на пазара. Куриозът е, че самите родни производители плащат, за да станат все по-обвързани с хипермаркетите. За тях вече е немислим вариантът да продават продукцията си извън мощната мрежа на търговците.
Малко хора знаят, че истинският инициатор на промяната на Закона за защита на конкуренцията е изпълнителният директор на Пловдивска стокова борса доц. Красимир Давчев, който е и преподавател във Висшето училище по агробизнес и развитие на регионите във Велико Търново. Именно той поде битката срещу търговското насилие на хипермаркетите, което те прилагат от години. Събраните от него данни и анализи помогнаха на пловдивските депутати да аргументират намерението за промяна на Закона за защита на конкуренцията, така че да се отхлаби примката върху родния бизнес. В крайна сметка именно заради многото такси, които прибират западните търговци, доста от производителите нямат средства да развият фирмената си икономика и не могат да напреднат.
В момента промените в Закона за защита на конкуренцията са приети на първо четене, но според различни изказвания на депутати от управляващите партии, при второ четене доста от текстовете ще претърпят корекции. Дори и икономическият министър Драгомир Стойнев разкритикува първия вариант на законопроекта. Напълно е възможно ентусиазмът, с който тръгнаха вносителите Корнелия Нинова, Румен Гечев и други, да бъде обязден.
Г-н Давчев предостави на АгроПловдив списък с „налозите“, които плащат българските доставчици на хипермаркетите. Някои от тях са уникално нахални. Вижте ги:
Видове допълнителни/допълващи търговски отстъпки
Такси
1. такса входна 2. такса за регистрация на доставчика в системата на търговеца 3. такса за листване на продукти; 4. такса при първоначално сключване на договор; 5. такса участие в билбордове; 6. такса тв реклама; 7. такса брандиране; 8. такса „рожден ден” 9. такса “Юбилей” 10. такса за откриване на нов обект; 11. такса за “подкрепа за отварянето на нови магазини в България” 12. такса за новооткрит търговски обект 13. такса участие в рекламни брошури 14. такса продаване на място за допълнително излагане на продуктите в магазина 15. такса продажба на касова зона 16. такса „реконструкция на филиал (ремонт)” 17. такса за логистиката на веригата 18. такса за регистрация на артикул 19. такса за поддържане на асортимент 20. такса за мърчандайзинг 21. такса за пряка реклама 22. такса за непряка реклама 23. такса листване на нов продукт 24. такса свеж сервиз 25. такса за излагане на асортимента на регала 26. такса информационно обслужване 27. такса поддръжка на пазара 28. такса присъствие в списъка на доставчиците 29. такса за електронен обмен на документи 30. такса за експанзия на пазара 31. такса вътрешен билборд 32. такса външен билборд 33. логистична такса 34. такса бар код 35. такса фиксирана палетна зона 36. такса участие в промоция 37. такса рекламен вестник Премии 1. премия мърчандайзинг 2. премия поддръжка на асортимент 3. премия лоялити 4. премия излагане на чело на гондола 5. премия организация на пазара 6. премия реклама 7. премия за достигнат оборот Други 1. участие в годишен календар, 2. наем на рекламен стелаж 3. наем рекламни пана 4. наем за билбордове 5. рабат 6. складов рабат 7. имидж реклама |
Санкции
1. санкции при засичане на продукт в акция в друга верига 2. санкция ако друга верига излъчи по-ниска продажна цена на артикул 3. процентна компенсация за цена 4. парична глоба за цена 5. спиране на продукт от продажба 6. спиране на целият асортимент 7. санкция за неизпълнение на доставки 8. санкция за грешки в документацията 9. възстановяване от доставчика на всички санкции от контролните органи 10. парични обезщетения на клиенти при предявени претенции 11. санкция при неизпълнение в рекламен период 12. санкция при неизпълнение в регулярните доставки 13. санкция стока с отклонения 14. санкция щети от персонал на продавача 15. санкция изтегляне на стока 16. санкция лабораторен контрол на съответствието
Бонуси 1. бонус маркетинг 2. бонус оборот 3. бонус финансов 4. бонус мастър 5. бонус оборот фиксиран 6. бонус оборот плаващ 7. бонус за инвестирането от съответната група в България 8. бонус допълнителен 9. бонус прогресивен 10. Евро Бонус 11. Partnerbonus 12. Прогресивен Бонус
Други 1. рабат за активиране на оборота 2. компенсация за допълнителна обработка на действащи артикули 3. маркетингови подкрепи 4. радиоанонс във филиал 5. промоции 6. дегустации 7. презентации 8. комисионна – резултати на база годишен оборот 9. задължение за торби с лого на доставчика 10. комисионна – резултати на база месечен оборот 11. задължение за торби само с логото на веригата. 12. глоба за недостигнат оборот 13. премия за организация на пазара 14. регионална премия 15. отстъпка върху фактура 16.компенсация за обслужване/мърчандайзинг 17. компенсация брак
|
Очаквайте утре: Какви мерки срещу пазарното изкривяване са въвели водещите европейски държави