Новият Закон за земите е добър, но прилагането му е нож с две остриета
Според промените няма да бъдат допустими за субсидиране площите, за стопанисването на които не е регистрирано правно основание
Институтът по агростратегии и иновации направи коментар на обнародваните вчера в „Държавен
вестник“ измененията в Закона за подпомагане на земеделските производители. Той бе предоставен на АгроПловдив. Публикуваме го с малки съкращения.
Новите положения в Закона регламентират създаването на специализиран слой площи, подходящи за подпомагане, в това число създаването на слой „Постоянни затревени площи“. И още – въвеждане на забраната, свързана със зелените плащания по новата Обща селскостопанска политика (ОСП) да не се разорават постоянно затревените площи; конкретни специфики по отношение на прилагането на правилата за допустимост на земеделските земи и др.
Една от най-важните за земеделските стопани промяна
е, че подпомагането за директните плащания и другите схеми и мерки, които се заявяват в общото заявление всяка година, задължително ще бъде обвързано с предварителна регистрация на правното основание за ползване на земеделски земи.
От Института за агростратегии и иновации споделяме такава мярка, това беше и една от инициативите на Светлана Боянова по време на мандата й като заместник-министър на земеделието и храните, точно по този въпрос тогава беше търсен консенсус чрез публична дискусия. Тази идея беше инициирана като т.нар. предварително очертаване на площите за подпомагане.
Считаме, че новите правила ще въведат ред в поземлените отношения, предвидимост и сигурност за земеделските стопани, ще намалят застъпванията и ще облекчат процедурите в ДФЗ за тяхното разрешаване както за администрацията, така и за бенефициентите, получаващи подпомагане на площ.
В Закона правилно е пренесен текста на чл. 2а от от Наредба 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, тъй като това е материя, която следва да бъде уредена законово – определянето кой е ползвател на земеделска площ и документите, с които се доказва правното основание за ползване.
Що се касае до условието за
периода, в който земеделските стопани ще регистрират правните си основания за ползване
в общинските служби по земеделие по местонахождение на имотите – в срок от 1 октомври до 15 февруари на следващата година, то ние го намираме за целесъобразен, особено като се има предвид времето, в което следва да се изготвят споразуменията за масиви или служебните разпределения при непостигане на споразумение за масиви в съответното землище съгласно чл. 37в от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.
И в резултат на тези промени, в Закона няма да бъдат допустими за предоставяне на субсидия тези площи, за стопанисването на които не е регистрирано правно основание на ползване, както и тези, за които не е изплатена вноската по чл. 37в, ал. 7 от Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи. Ние определяме това като стъпка в правилната посока за подготовка на прилагането на правилата на новата ОСП – активен фермер и всички нови директни плащания на площ (зелени плащания, преразпределително плащане, плащане за млади стопани, плащане за дребни земеделски производители и т.н.).
От друга страна е много важно детайлите по прилагането на новите разпоредби да бъдат внимателно разписани в наредбата, предвидена в чл. 41, ал. 5 от Закона и затова ние от Института ще проследим активно работата по наредбата и ще се включим с конкретни предложения.
Следва да се има предвид, че от особена значимост за успешното прилагане на новия модел на Закона е
да се създаде навреме специализирания софтуерен продукт
по чл. 41, ал. 3, да бъдат информирани земеделските стопани, да бъдат обучени служителите в общинските служби по земеделие и те да оказват адекватно съдействие на земеделските стопани. Много е важно новият софтуер да бъде съобразен и с информационните продукти, които спомагат за изготвяне на споразуменията по чл. 37в от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, с оглед максимално облекчаване на земеделските стопани и поощряване на постигането на споразумения за ползване по масиви за землищата на страната.
Предвижда се новите правила да влязат в сила от 1 януари 2015 година
и поради това добрата информираност преди следващата кампания през 2015 година ще бъде ключова, за да не се окажем в състоянието на намаляване на площите за подпомагане. Защото това би довело до невъзможност да се усвоят средствата по линия на схемите и мерките за директни плащания на площ, включително и по мерките на Програмата за развитие на селските райони, свързани с плащане на площ (Необлагодетелствани райони, Биологично земеделие, Агроекология и климат, Натура).
Защото трябва да бъдем наясно, че добрата идея би могла да се окаже нож с две остриета и при недобре организирана регистрация на правните основания да се стигне до загуба на средства от предвидените за България в новия програмен период.