Провалът на социолозите? Не, на Андрей Райчев и Кънчо Стойчев
Слугинажът на пиар “социологията” на последните избори дава шанс на социологическата общност да изгони търговците от храма
„Няма провал на социолозите. Има провал на двамата палачи на българската демоскопия – Андрей и Кънчо (основателите на „Галъп“ в България Андрей Райчев и Кънчо Стойчев-бел.ред.), които превърнаха емпиричната социология в пи-ар слугиня на всеки, който може да плати“, заяви в интервю пред „Труд“ политологът Огнян Минчев. „Те изградиха монопол на социологическия пазар и подмениха социологията с добре платен политически слугинаж. Падението им стигна дотам да инициират разгрома на НЦИОМ с пряка репресия върху колегите ни там – репресия, която продължава и до днес. Вземете електоралния въпрос “За кого ще гласувате?” на който и да е от съзвездието на Би-Би-Ес-Ес – сови, медиани и прочие – и вижте как от година и половина БСП “води” пред ГЕРБ. Безсрамието и продажността не са социология. Има колеги социолози, които работят почтено и дават надеждни резултати. Провалът на пиар “социологията” на последните избори дава шанс на социологическата общност да изгони търговците от храма – ако пожелае, разбира се.“
Според Огнян Минчев партията на Николай Бареков „България без цензура“ се е пръкнала директно от Боянските сараи. „Освен с огромния ресурс на етническия вот и на корпоративно-търговския финансов рекет Доган вече разполага и с втора политическа сила, постигнала 10 на сто на изборите – “България без цензура”“, обяснява Минчев. „Комбинацията между яростен популизъм и огромни финансови и организационни ресурси, впрегнати в кампанията на Бареков, превръщат тази партия в трета опора на Догановата власт – след ДПС и БСП. В тази комбинация на БСП е отредена слугинската роля.“
Андрей Райчев признава грешката на „Галъп“ и казва: „С изключение на „Алфа рисърч“ и на агенция „Екзакта“, които дадоха малка победа на ГЕРБ, всички останали се провалихме“.
Това е безспорна истина. „Галъп“, „Медиана“, „Сова Харис“, „Афис“ виждаха неизменна преднина на БСП в евроизборите. Точно в деня преди деня за размисъл от „Галъп“ дадоха заглавие за почти всички медии: „При ниска избирателна активност печели БСП. При висока – ГЕРБ, но с малко“. Тези агенции дори изхвърлиха предварително Реформаторския блок от надпреварата и така разколебаха хората, които искаха да гласуват за новото демократично обединение. Доста от избирателите си казаха, че е по-добре да подкрепят партия, която наистина има шанс да пребори БСП. Според проучвания на „Афис“, „Галъп“ и другите партията на Бареков изпреварва ДПС.
Два дни преди изборите политологът Антоний Гълъбов коментира, че социологически агенции имат картелно споразумение да оповестяват данни, които целят да откажат хората да гласуват. „В социологическия сегмент на този пазар има картелно споразумение. Това е картел, който функционира през няколко социологически агенции и който има различни измерения от социологията“, каза той пред БНР.