500 артисти от света пристигат за Нощта на музеите и галериите в Пловдив
На 12 и 13 септември експозиции ще има в Историческия, Етнографския и Авиационния музеи, Капана, Малката базилика, в галерии и на открити пространства в центъра
Само няколко дни след официалното обявяване на избора за културна столица на Европа за 2019 г., в Пловдив ще се проведе едно от най-мащабните културни събития в страната – “Нощ на музеите и галериите 2014” – Пловдив, което отбелязва своята десета годишнина с двойно по-голяма програма. Тя включва над 120 събития на повече от 90 места и участието на повече от 500 артисти от цял свят. „Нощта“ ще е на 12 и 13 септември (петък и събота).
Основните теми са „Музеи и галерии“, „Култура и клуб, „Град и публично пространство“ и „Детска програма“. По повод десетата годишнина организаторите на събитието от Фондация „Отворени изкуства“ и съорганизаторите от „Америка за България” в партньорство с Община Пловдив ще представят и специална юбилейна програма, свързана с характерните културни локации, включени в „Алтернативна карта на Пловдив“.
Програмата „Музеи и галерии“ може да бъде видяна в първия фестивален ден 12 септември. За първи път в събитието ще вземе участие Френският културен институт с изложбата „Кутия в куфар“, която представя съвременни интерпретации на Марсел Дюшан от 15 френски артисти с изразните средства на живописта, инсталацията, видео, скулптура или пърформанса. Изложбата ще бъде показана в Градска художествена галерия – Пловдив, Експозиция Енчо Пиронков.
Основен акцент в програмата ще бъде проектът „Помогни на очите си да виждат“ на Регионален исторически музей – Пловдив и Центъра за рехабилитация на слепи хора. Инициативата цели да даде достъп на хора с увредено зрение до четирите експозиции на музея и до отделни експонати. Във всеки един от обектите ще бъде позициониран кът за работа с деца и възрастни с увредено зрение и ще бъдат изработени тактилни карти и анотации на брайл на определени музейни експонати, характерни за тематиката на всяка експозиция. Към експонатите ще има и аудио текст, възпроизвеждан от плеъри със слушалки.
Регионален етнографски музей – Пловдив пък ще се включи в програмата „Музеи и галерии“ със салон за ретро-прически. В големия салон на музея ще се направи своеобразно модно фризьорско ателие и всеки желаещ може да си избере ретро прическа, която обучените млади фризьори от СОУ „Ана Май” да измайсторят. Ще могат да се видят „прабабата” на пресата и машата за къдрене, първите парфюми, помади и мазила.
В Малката базилика ще можем да видим проекта „Базилика Тессера – нови форми в културното наследство“ – сайт-специфик дигитална инсталация, дело на пловдивски артисти и институции, която пресъздава античните подови мозайки в Базиликата като мултимедийна композиция от образ, музика и текст. В Дружеството на пловдивските художници, Център Алос ще се включат в „Нощта“ с изложбата „ГрадАрт“, която събира фото и видео документация от художествени инсталации и акции в градската среда, резултат от уъркшопи с ученици от училищата по изкуствата.
В музея на авиацията в Крумово ще се проведат демонстрационни полети на леката авиация, демонстрация на изстрелване с катапулт, полети на симулатор на самолет L-410 и други демонстрации. В къщата музей на Златю Бояджиев ще може да бъде видяна пространствена мултимедийна изложба за Златю Бояджиев, реализирана от Антонио Кесерджеив в партньорство с Общински институт „Старинен Пловдив“.
В рамките на програмата „Музеи и галерии“ в Sariev Contemporary ще бъде представена инсталация на немските артисти Уте Мюлер и Кристоф Майер, курирана от Бетина Щайнбюрге и съставена от рисунки, архитектурни фрагменти и скулптури, както и списанието Black Pages.
Акценти в програмата „Музеи и галерии“ имат и новите арт пространства в Капана като фотографска галерия „Ластици“. Новооткритото пространство Sariev Project Space пък ще покаже проекта „Изкуството и неговата история – съкратена версия“ на Димитър Солаков, част от дългогодишната платформа на галерията ФОН: Млади автори. Проектът ще покаже непознаването на историята на изкуството и липсата на знания за него, преосмислени от младия автор като предимство, и виждането му за отражението, което епохите в изкуството имат върху съвременното общество.