АББ създаде нов газов електроизолатор
Шведско-швейцарската компания АББ, която преди два месеца пусна в Индустриална зона Раковски втори завод, създаде нова алтернативна газова смес, която ще бъде използвана като електроизолатор. Тя ще замести серния хексафлуорид (SF6), известен още като елегаз..
Новата газова смес притежава подобни изолационни характеристики като тези на SF6, но е способна значително да намаля вредното влияние върху околната среда заради изключително ниския си потенциал за глобално затопляне, съобщават от централата на компанията в Цюрих. С новата смес, АББ разполагат с потенциал да намалят еквивалентните на въглероден диоксид емисии с до 50 процента през целия жизнен цикъл на оборудването, в сравнение с предшественика им със същата оценка.
Вече десетки години SF6 се използва масово в електрическата промишленост за диелектрична изолация и гасене на електрическа дъга, заради физическите си характеристики. Той има 3 пъти по-добри електроизолационни свойства от въздуха, което позволява съществено намаляване размера на оборудването. Газ SF6 под налягане подпомага безопасното и надеждно управление на газоизолирани КРУ (комплексни разпределителни устройства), тъй като разполага с много по-голяма диелектрична сила от други изолационни средства и дава възможност за значително намаляване на размера на уредбите, както и за инсталиране в зони, където наличното място е ограничено и скъпоструващо.
Новата технология ще бъде въведена за първи път в подстанция в Орликон, Цюрих, като пилотна инсталация за водещата швейцарска електрическа компания EWZ. В допълнение към 170-киловолтовото (kV) КРУЕ, АББ ще инсталира и КРУ средно напрежение с новата газова смес.
АББ първа въвежда високоволтовите КРУЕ в средата на 60-те години и продължава да стимулира своите технологии и иновации, предлагайки пълна гама от продукти с волтови нива от 72.5kV до 1,200kV. Като лидер на пазара на технологии за високоволтови КРУ с газова изолация, в световен мащаб АББ има инсталирани над 23 000 клетки. Най-новият пробив в тези технологии ще даде възможност за още по-голямо намаляване на въглеродните емисии, без компрометиране на ефективността и надеждността им.