Ужас в тунела под Ламанша. Горящ влак спира на 19-ия км под морското дъно
34-ма души са спасени, инцидентът затваря Евротунела за шест месеца
На 18 ноември 1996 г. се случва най-сериозният инцидент в Евротунела, който свързва Франция с Великобритания под протока Ламанша. Той е гордостта на проектантите, строителите, на двете държави, пък и на Европа. Малко след 19-ия километър в посоката Франция-Обединеното кралство машинистът на влак, натоварен с автомобили, спира заради пожар. Дълбоко под морското дъно и в самия ад се озовават 31 пътници и трима машинисти.
Подводният железопътен коридор е дълъг 50,45 км. Вентилацията се осигурява от Франция и Великобритания, а в случай на пожар, допълнителна вентилационна система е на разположение.
Ето и подробната история:
Влакът е извършвал превоз на тежкотоварни автомобили и техните водачи от Франция до Обединеното кралство. По това време в него пътуват 31 пътника и трима члена на екипажа. Огънят е забелязан докато влака влиза в тунела, но в съответствие с политиката в момента, е направен опит за достигане до Великобритания, където съответните органи да се справят с него. Въпреки това, след индикация за сериозен проблем, машинистът спира в 21:58 ч, на 19-ия км в тунела. След като спира, захранването от контактната мрежа е изгубено и дим изпълва тунела. Той бързо обвива локомотивът и пътническия вагон. Пушекът навлиза във вагоните и екипажът и пътниците започват да се задушават. Реконфигурацията на вентилационни системи на тунела е забавена, защото не е настроена правилно, но след като се включва, димът е сравнително изчистен и пътниците и екипажа са евакуирани. Всички са отведени в болница във Франция за наблюдение.
Пожарникари се борят с огъня цяла нощ. Пламъците повреждат около 500 метра от тунела. Той е напълно възстановен шест месеца по-късно на 15 май 1997 година.
Увреждането на влака се е концентрирало в задната половина. Предният локомотив и вагона за отдих (включително и един камион, превозващ опасни товари) претърпяват незначителни щети от огъня и дима: всички са повторно използваеми след щателно почистване и дребни ремонти. Задната част претърпява голямо термично увреждане: единадесет вагона и задния локомотив са бракувани, както и повечето от превозваните тежкотоварни автомобила.
Проведени са три отделни проучвания. Първото е френско съдебно разследване относно причината за пожара, второто е вътрешно разследване от Евротунела, а третото проучване е от органа по безопасността на тунела.
Евротунелът променя политиката си да направлява влакове при наличен пожар през тунела с решение да се евакуират пътниците възможно най-скоро.