9 години след затварянето на „София ленд“, празнината остава

София лендНа 16 октомври 2006 г. най-забавното място за децата – „София ленд“, затвори. 550 души останаха без работа. Преди 9 години инвеститорите на увеселителния парк, който бе най-големият на Балканите, прецениха, че не могат да трупат повече загуби и спряха 22 атракциона и 2 кина. „Влакът на Инди“, „летящи охлюви“, виенско колело, замък, „морски капитани“, „космически старт“, сладкарници и какво ли не, привличаха семейства от цялата страна. Ежедневно между 10 и 12 хил. души са посещавали в първата година парка, но след това е последвал спад на продажбите на целодневни карти. Цената им бе от 12 до 20 лева.
Имаше обещания, че след 5 месеца „София ленд“ отново ще отвори, но това не се случи. И до днес никой не успя да запълни тази огромна липса.
„София ленд“ бе изграден върху площ от 35 дка. в центъра на столицата – в Борисовата градина, близо до зоопарка. Строителството на основната сграда, предназначена за атракционен център, е започнало през юли 2001 г., самият парк отвори врати за посетители на 21 септември 2002 г. Идейният проект е дело на италиански архитекти, изпълнител е фирма “Главболгарстрой” АД.

Уж е имало сериозни предварителни проучвания на възможностите за развитие на развлекателния бизнес у нас. Уж е имало сметки, че за 5 години инвестицията ще се изплати.

Първоначално в увеселителния парк са били вложени  35 млн. лв. чрез заем по ПИБ. Впоследствие обаче заради лихвите и други разходи, средствата нарастват до 45 милиона. Инвеститор е бил “София Ленд” АД, а партньор и консултант в разработването на проекта – италианската компания “Престън Интернешънъл”.

Създателите на „София ленд“ разказват по-късно, че паркът не е бил на точното място и в точното време. Българите не са били достатъчно платежоспособни, а освен това голяма част от тях предпочитали да се веселят в дискотеки, вместо при атракциите.

Светлин Неински, който е бащата на проекта, обяснява в интервю какви според него са причините за закриването на увеселителния комплекс. Самият той е бил отстранен от фирмата инвеститор още преди откриването на „София ленд“. Според Неински атракционите е трябвало да бъдат под покрив, за да може да се ползват и през зимата. „Объркана е цялата идея с тези високи цени, с тези снобски сватби на светски личности, с тези концерти. Правеха се някакви имиджови реклами, в които не се обяснява какво предлага атракционът. Избяга се от истинското предназначение на „Софияленд“, който трябваше да е масово зрелище – да привлече учениците, хората от „Люлин“, децата от страната“, обяснява той.

Неински посочва, че най-скъпият пакет е трябвало да бъде 10 лв., което се равнявало на 5 до 7% от средната работна заплата в страната.
През август тази година се появи новината, че мястото при стария неработещ парк се разчиства, за да започне мащабно жилищно строителство.

Leave a Comment