Министерството на Л. Павлова удря всяка земеделска техника с нови такси, НАЗ протестира

протест зърнопроизводители село ТрудВ проект на Наредба за изменение и допълнение на НАРЕДБА №11 от 2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства, Министерството на регионалното развитие и благоустройство удря и малки и големи собственици на земеделска техника с нови такси и допълнителни изисквания за движение.

Към наредбата се добавят „колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника, регистрирана за работа, съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горска техника“. Те ще могат да се движат с едногодишно разрешително, издадено от администрацията, управляваща пътя, съгласувано със съответната служба за контрол при МВР. Освен това техниката ще трябва да се придружава и от два автомобила, когато е в ход по пътищата.

По този повод от Националната асоциация на зърнопроизводителите подготвиха декларация, с която се обявяват против предложените промени и допълнения в наредбата.

Ето я:

Д Е К Л А Р А Ц И Я

от Национална асоциация на зърнопроизводителите 

Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) остро се противопоставя на публикувания за обществено обсъждане на сайта на МРРБ проект на Наредба за изменение и допълнение на НАРЕДБА №11 от 2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства.

Така публикуваният проект на наредба не само не решава проблемите на земеделските стопани с придвижването на извънгабаритната селскостопанска техника, а напротив увеличава логистичната и финансова тежест за целия сектор „Земеделие” и прави техническото спазване на нормативните текстове практически невъзможно.

НАЗ припомня, че досега само за извънгабаритните пътни превозни средства, с широчина над 3.50 м, е съществувал разрешителен режим и се е налагало съпровождане (за справка чл.10, ал.1 на Наредба 11). НАЗ счита за абсолютно необосновано да се натоварват с непосилна финансова и логистична тежест малките земеделски производители, които се движат със земеделска техника в рамките на допустимите габарити. Така разписана новата алинея вменява задължения за всички земеделски стопани, независимо от габаритите на техниката им, да плащат годишна такса, да осигуряват два съпровождащи автомобила и да се движат само в светлата част на деня. Нека не забравяме, че всеки един ТИР, който се движи по републиканската пътна мрежа е с подобна широчина на габарита, но не се налага да бъде съпровождан от два автомобила и да се движи само в светлата част на денонощието.

Земеделската техника е оборудвана задължително с една, а на някои машини съществуват и по две мигащи жълти светлини (на комбайните са и по три – две отпред и една отзад), видими в далечина поради големия обем и височина на специфичната земеделска техника и се явява, като доста добра сигнализация, каквато е практиката в цяла Европа. Изискването за два съпровождащи автомобила отпред и отзад, които са по-ниски от всяка една земеделска машина няма да доведе за подобряване на сигнализацията за движение на същата, напротив ще доведе до:

– увеличаване на бавнодвижещите се  участници в движението (до 25 км/ч за комбайни);

– удължаване на бавнодвижещата се колона;

– затруднено и рисково изпреварване на бавнодвижещи се ППС;

– всичко това са предпоставки за увеличаване вероятността за ПТП.  

В една жътвена кампания участва всичката налична техника в едно стопанство и при придвижване всяка една машина ще трябва да се придружава от по два автомобила , т.е. ще се вкарат в републиканския трафик изкуствено още два пъти повече бавнодвижещи се автомобили.

Относно забраната за движение на земеделска техника в тъмната част на денонощието НАЗ твърди, че тя е неприемлива, поради спецификата на земеделската дейност, която е зависима от времевия фактор за навременно прибиране на реколтата и от въздействието на метеорологичните влияния върху неприбраната произведена продукция. За избягване на тази опасност земеделският производител работи с удължен работен ден, за да прибере успешно плодовете на своя труд, а след края на усърдния ден трябва да прибере и техниката от полето, за да бъде обслужена в базите.

НАЗ твърди, че така предложеният от МРРБ проект на НИД на Наредба №11 е невъзможен за изпълнение и приложение. Предложените нормативни изисквания блокират работата на земеделските производители на полето.

НАЗ ще защити с всички възможни средства правото на земеделските стопани да произвеждат храната на България.

 

Leave a Comment