За 15 г. износът на зърнени култури е нараснал от $70 млн. на почти $1 млрд.
Експортът на рапица се е увеличил 110 пъти, на царевица 40 пъти, на пшеница и слънчоглед – 15-16
За 15 години (2001-2015 г.) българският износ, измерен в щатски долари, е нараснал 4 пъти, като спад е отбелязан само през 2009 и 2015 г., отбелязва в свой анализ Българската стопанска камара (БСК). За сравнение, за същия 15-годишен период ръстът на световния внос е 1,6 пъти, като най-големи вносители през 2015 г. са САЩ и Китай.
Челно място в експортната листа заемат зърнените култури, при които валутния обем е нараснал от 70 350 000 долара през 2001 г. на 974 064 000 долара.
Водещи пазари за български стоки са Германия и Италия, следвани от балканските ни съседи Турция, Румъния и Гърция. Сериозен ръст бележи износът ни за Китай, Полша, Чехия и Египет, а по-забележимо отстъпление има в износа ни за САЩ и за Македония.
Силно се представят зърнените култури, чиито износ нараства 13 пъти (1285%), а експортът на маслодайните семена – 12 пъти (1 240%).
Пшеницата и маслодайният слънчоглед имат ръст в износа 15-16 пъти, царевицата – 40, рапица – 110 пъти, а това, според БСК, се дължи на избрания модел за субсидиране в българското селско стопанство.
Румъния и Словакия имат по-добър ръст при машини и зърно. Освен тези групи стоки, Румъния впечатлява с износа на фармация, транспортни средства, маслодайни семена и тютюневи изделия.
България е близо до предела си в износа – почти няма какво повече да предложи на външните пазари. Необходими са инвестиции в нови услуги и нови производства на стоки. Необходимо е развитие на хоризонтални кооперации вътре в страната за последваща преработка на продуктите и повишаване на добавената стойност.