Хипермаркетите – прекрасни за европейските производители, ужасни за родните

Разликата в таксите е няколко пъти по-висока за българските доставчици, установяват от „Произведено в България“
Пламен Грозданов

Пламен Грозданов е убеден, че големите западни търговци мачкат българския бизнес

„Различията в търговските отстъпки между чуждите и българските доставчици в хипермаркетите са огромни и неоснователни.“ Това заяви днес пред БНР изпълнителният директор на Съюз „Произведено в България“ Пламен Грозданов. „В някои случаи всички налози, комисионни и такси за реализация за българските производители са в пъти по-големи, отколкото за контрагенти от други страни“, уточни той. По тази причина в момента 90% от плодовете, зеленчуците и свинското са вносни, същото важи за 55 на сто от млечните продукти. „Това мачка българския бизнес“, констатира Грозданов.

Комисията за защита на конкуренцията трябва наистина да изпълни ролята, която й е отредена във взаимоотношенията между търговците и доставчиците, според него.

Според Грозданов европейската практика е много различна при регулацията на отношенията между големите търговски вериги и местните производители. В някои страни изцяло се стъпва на саморегулацията, а в други повече се залага на законодателни инициативи. Именно заради това сега ЕК започна процес на консултации, за да направи внимателен анализ и да представи проект за решение по тези въпроси.

На кои сектори трябва да заложи България в бъдеще, за да възроди местното производство?

„Трябва да обърнем сериозно внимание на селското стопанство, преценява изпълнителният директор на „Произведено в България“. „Сега имаме възможност и чрез европейско финансиране да се подпомогнат селскостопанските производители, като тук трябва да се отдели внимание на диверсификацията на тяхното производство. Нашето селско стопанство става прекалено монокултурно. 80% от дотациите за единица площ се получават от 3 на сто от производителите. Министерството на регионалното развитие не трябва да мисли само за строеж на пътища, а и за развитието на регионите. Развивайки селското стопанство, трябва да се помисли и за създаване на тържища и пазари, където да има по-пряк достъп на стопанските производители до пазара и да се избегне тази огромна верига от посредници и доставчици. Това може да стане с помощта на публично-частно партнъорство между бизнеса и общините“, обобщава Пламен Грозданов.

Leave a Comment