Балканите – пети по износ на вино в света

65 000 тона е българският годишен експорт, 80% от него е за Русия
бутилки вино

Износът на българско вино се увеличава, но не и на скъпите качествени напитки

Балканите са пети в света по износ на вино след Франция, Италия, Испания и САЩ, съобщиха от Асоциацията на износителите на вино. Ние изнасяме около 65% от производството, което е 100 000 тона годишно. 80 на сто заминава за Русия.

България е най-силна в производството на червени вина, с които може да пробие на нови пазари. Интерес към нашите вина проявяват в Канада, Индия, Сингапур.

Въпреки че през м.г. България е изнесла със 7,4 на сто повече вино, производството му заради кризата е сведено до нивото на 2005 г. Трендът към растеж обаче е траен. Основният проблем пред българските винари остава представянето и рекламирането на нашето вино в чужбина. Асоциацията на износителите на вино се е заела с възвръщане на предишния имидж на страната като производител на едни от най-качествените вина. Целта е те да се рекламират на най-атрактивните световни пазари, каквито са САЩ, Индия и Китай.

Пример за възраждане на българската марка е виненият фестивал в Милано, където са участвали 30 балкански изби, от които 12 български. По време на Grand Balkan Wine Tasting българските вина от сорта Мелник и Мавруд са обрали овациите на експерти и дегустатори.

Къде изнасяме вино и кои страни проявяват интерес към него?

Въпросът е не кой проявява интерес, а къде ние бихме искали да изнасяме, защото по света има море от вино – каза в интервю за Радио България Галина Нифору, председател на Асоциацията на износителите на вино. Според нея най-интересните държави, към които трябва да се насочи българският експорт са САЩ, Япония, Хонконг, Индия, дори Бразилия и Мексико. Разбира се, изнасяме за Скандинавските страни, Белгия, Германия, Англия, но вече не в такива големи количества, както преди. Виното, което експортираме за пазарите в Полша и Чехия, е в доста нисък ценови сегмент. Най-големият пазар за българските винопроизводители остава Русия, но и там изнасяме евтини вина. Затова трябва да променим имиджа на България и да се позиционираме в по-високите сегменти, за да могат нашите производители да печелят, смята Нифору.

Винените експерти се обединиха преди година около идеята виното от региона на Балканите да се популяризира под обща марка при съвместно излизане на международните пазари. Това е и целта на втория Балкански винен конкурс и фестивал, който ще се проведе от 16 до 19 май в София. Повече от 60 изби от 10 държави ще се включат в международния конкурс. Българските участници ще са около 50, и то едни от най-добрите винопроизводители. Тази година форматът се разширява, защото в надпреварата за приза ще участват вина и от Армения, Грузия, Унгария, Чехия. Журито ще бъде съставено от световноизвестни експерти от над 15 страни, сред които САЩ, Русия, Гърция, Англия.

 

Leave a Comment