Компенсационните бонове при търг на държавна земеделска земя отново в играта
Земеделците, които са направили овощна градина върху нива от ДПФ, могат да я закупят без търг след 5 години, дава право проектът на Поземлен кодекс
Проектът на Поземления кодекс урежда правилата при продажба на земя на държавния поземлен фонд (ДПФ). В него са посочени няколко възможности: продажби без търг с цел уедряване на собствеността на земеделските земи, като тук става въпрос за уедряване на пасища и ливади от регистрирани животновъди. Друга възможност е продажбата на ДПФ чрез търг с български левове с явно наддаване на земи, определени със заповед на земеделския министър. Предвидена и продажба чрез търг на притежатели на поименни компенсационни бонове. Без търг държавни земи ще могат да се продават на собствениците на сгради и/или съоръжения от имуществото на прекратените организации (ТКЗС, кооперации и др.) за придобиване на правото на собственост върху застроените и нормативно определените прилежащи площи към сградите и/или съоръженията. Без търг земята може да се купува и от собствениците на овощни насаждения върху земеделски земи от ДПФ по пазарни цени след изтичане на 5 години от създаването на насажденията.
Цената на поименните компенсационни бонове, които се търгуват на Българската фондова борса, през февруари т.г. е около 0.55 лева. Но, когато тези финансови инструменти се използват за закупуване на държавна земеделска земя, тяхната стойност ще е по номинал или 1 лев за бон. През 2000 г. земеделското министерство продаде 500 хил. дка държавна земя, която бе закупена с бонове. Следващата крупна продажба бе през 2012 г., организирана от министерството на Мирослав Найденов. Тогава няколко големи купувача, които създадоха рояк от фирми, изкупиха 154 хил. дка.
В проекта на Поземлен кодекс е записано, че когато сделките са чрез компенсационни бонове, купувачът може да плати половината от земята с парични средства.
Ето какво точно е записано в проекта на Поземления кодекс:
(Грешката в наименованието на земеделското министерство е на авторите на Проекта на Поземления кодекс – б.р.)
-
- Чл. 124 (1) Продажба на земеделски земи от ДПФ се извършва на физически и юридически лица, които са притежатели на поименни компенсационни бонове, получени по реда на глава пета от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), включително и тези по Закона за възстановяване на собствеността върху гори и земи от горския фонд (ЗВСГЗГФ), чрез провеждане на търг на национално ниво.
(2) Земите в обхвата на търга се определят въз основа на предоставената от областните дирекции „Земеделие и гори“ в Министерството на земеделието и горите информация относно:
- земите от ДПФ след провеждане на областните търгове, в т. ч. и невключените в него;
- стойността на отделните имоти, съгласно оценка, изготвена от незивисим оценител;
- стойността на дължимото обезщетение с поименни компенсационни бонове за областта след провеждане на областния търг.
(3) Въз основа на информацията по ал. 1 министърът на земеделието и горите може да обяви провеждането на национален търг с поименни компенсационни бонове.
(4) Националният търг се провежда от Областната дирекция „Земеделие и гори“ по местонахождението на земите от ДПФ – обект на търга.
(5) В националния търг могат да участват всички притежатели на поименни компенсационни бонове независимо от коя общинска служба по земеделие и гори са издадени поименните компенсационни бонове.
Основни правила при извършване на продажбата
- (1) Продажбата на земеделски земи от ДПФ по Чл.124 се извършва чрез търгове с тайно и явно наддаване.
(2) Притежателите на поименни компенсационни бонове могат да участват в търговете лично или чрез представител.
(3) Плащането на цената в търговете за продажба на земеделски земи от ДПФ, провеждани по реда на този раздел, се извършва с поименни компенсационни бонове, които са регистрирани в Централния депозитар, като се допуска до половината от цената да бъде платена и чрез парични средства (българската национална валута).
(4) Документите, удостоверяващи притежаването на поименни компенсационни бонове (удостоверителни документи), са:
- удостоверение за притежаване на поименни компенсационни бонове, издадено преди влизане в сила на Закона за сделките с компенсаторни инструменти (ЗСКИ);
- удостоверителен документ от Централния депозитар за извършена регистрация на поименните компенсационни бонове по сметки на техните притежатели.
(5) В търг, провеждан по реда на този раздел, не се допуска изплащане на пълния размер на цената само чрез парични средства, нито плащания с други компенсаторни инструменти, различни от поименни компенсационни бонове – за съответната част от цената.
(6) Търговете за продажба на земи от държавния поземлен фонд, провеждани по реда на този раздел, се извършват с тайно наддаване, а в случаите по Чл.136 – с явно наддаване.
(7) Не се допуска участие в търга за части от имоти.
(8) Началната тръжна цена на имотите от ДПФ, обект на търга, се определя в левове на декар от независим оценител.
Земи в обхвата на търговете
- (1) Търговете за продажба на земеделски земи от ДПФ по реда на този раздел се провеждат за землища с влезли в сила планове за земеразделяне и след определяне на земите от ДПФ за обезщетяване на собствениците по реда на чл. 10в, ал. 1, т. 2 и 3, ал. 2, т. 1 и ал. 4 ЗСПЗЗ.
(2) Не се обявяват на търг земеделските земи от ДПФ, които са предоставени за ползване или управление на бюджетни организации по реда на Раздел III от Глава Първа от този кодекс, както и тези, отдадени с договори за ползване под аренда за срок по-дълъг от пет години.
- Раздел III
Продажба на земи от Държавния поземлен фонд чрез търг с явно наддаване
Материални предпоставки
- (1) Продажбата на земи от държавния поземлен фонд чрез търг с явно наддаване се извършва за имоти, определени със заповед на министъра на земеделието и храните. Обект на търга могат да бъдат всички имоти от държавния поземлен фонд, които не са предоставени със заповед за ползване и управление, или които не са предмет на договор за аренда.
(2) Търгове с явно наддаване в български лева се провеждат задължително, при продажбата на всички имоти от държавния поземлен фонд, които са разположени в обхвата на територията, както следва:
- в околоградския район, определен съгласно общия устройствен план на Столична община (чл.6 от Закона за устройството и застрояването на Столична община), но не по-малко от разстояние измерено по въздушна линия до десет километра от строителните граници на град София (определени с действащи подробни устройствени планове – планове за регулация);
- до пет километра от областните градове, измерени по въздушна линия от строителните им граници, определени с действащи планове за регулация;
- до два километра от всички останали градове, измерени по въздушна линия от строителните им граници, определени с действащи планове за регулация;
- попадащи в охранителните зони „А“ с режим на особена териториално устройствена защита и в зона „Б“ със специфични характеристики на територията и специален режим за опазване на териториалните и акваториалните ресурси съгласно Закона за устройството на черноморското крайбрежие;
- до два километра от курорти и курортни селища, измерени от строителните граници на областните градове (определени с действащи планове за регулация);
(3) Министърът на земеделието може да назначи комисия, като помощен орган за определяне на земите -обект на търгове по ал.1.
Лица с право на участие
- Участие в търг с явно наддаване на земи от държавния поземлен фонд могат да вземат български физически и юридически лица, както и граждани на държавите – членки на Европейския съюз, и на държавите – страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство, както и юридическите лица, създадени в съответствие със законодателството на такива държави.
Цена и начин на плащане
- (1) Продажната цена на земите, достигната при търговете, проведени по реда на този раздел, се заплаща само в парични средства (българска национална валута).
(2) Начална тръжна цена е стойността на поземления имот, от която започва наддаването при търга, определена от независим оценител, по възлагане на Министерство на земеделието и храните. Началната тръжна цена не може да бъде по-ниска от данъчната оценка на имота.
(…)