МЗХГ променя закона за подпомагане, пише наредба за изкуственото разделяне на стопанства

Причината за измененията в закона е постъпила в Европейската комисия жалба на земеделски производители

земя, подготвено полеМинистерството на земеделието, храните и горите (МЗХГ) предлага свои промени в Закона за  подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП). Причината е, че е необходимо да мотивира правно отказите за субсидиране там, където има установено изкуствено разделяне на стопанствата. За целта ще бъде създадена наредба за условията и реда за установяване на изкуствено създадени условия по заявления за подпомагане със средства от Европейския фонд за гарантиране в земеделието и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони. Тя трябва да е написана до два месеца от влизане в сила на промените в ЗПЗП.

Предложените промени в ЗПЗП могат да бъдат коментирани до 27 декември.

Промените в закона са предложени заради постъпила в Европейската комисия жалба от български земеделски производители относно приетото българско законодатество за директните плащания и потенциално неспазване на правото на Европейския съюз. В мотивите си министър Румен Порожанов пише, че Европейската комисия е изискала допълнителна информация по въпроса, като е приканила „българските власти да обмислят възможността да разгледат и коментират възможността за промяна на националното си законодателство, с цел осигуряване достъп до подпомагане чрез директни плащания за земеделски производители, и да променят ситуацията по отношение на тези производители, които са изключени от схемите за подпомагане поради формалните изисквания съгласно това законодателство.“ По повод жалбата на наши земеделци, ЕК е стартирала информационна фаза на процедурата по чл. 258 от ДФЕС относно определяне достъпа до директни плащания в Република България, обяснява в мотивите си министърът.

Във връзка с това земеделското министерство е променило няколко текста в закона. Чл. 9а например е допълнен и гласи така: „Министърът на земеделието, храните и горите след предварително съгласуване със заинтересованите ведомства издава:

1. наредби по прилагане на регламенти на Европейския съюз в областта на директните плащания;

2. наредби по прилагането на мерките и подмерките от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.;

3. наредба за условията и реда за установяване на изкуствено създадени условия по заявления за подпомагане със средства от Европейския фонд за гарантиране в земеделието и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.“

В сега действащия закон, този член е следният: „Чл.9а.: Министърът на земеделието, храните и горите издава наредби по прилагане на регламенти на Европейския съюз в областта на директните плащания, както и наредби по прилагането на мерките и подмерките от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. след предварително съгласуване със заинтересованите ведомства.“

Чл. 41 в проектния си вариант има следния текст: Чл. 41.

(1) Земеделските стопани могат да кандидатстват за подпомагане по схемите по чл. 38а, ал. 1, чрез подаване на заявление по чл. 32, ал. 1 за съответната календарна година, когато са регистрирани съгласно чл. 7.

(2) Земеделските земи, включени в заявлението по чл. 32, ал. 1, трябва да бъдат на разположение на земеделския стопанин най-късно към дата, определена в наредбата по чл. 32, ал. 5.

(3) Земеделските земи са на разположение на земеделския стопанин, когато за тях е регистрирано правно основание за ползване.

(4) Правното основание за ползване на земеделските земи се регистрира по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи в общинските служби по земеделие по местонахождение на имотите, в специализиран софтуерен продукт, създаден от Министерството на земеделието, храните и горите, до крайната дата за подаване на заявление по чл. 32, ал. 1, определена в наредбата по чл. 32, ал. 5. Министерството на земеделието, храните и горите извлича, степенува, обобщава и предава на Разплащателната агенция, еднократно или на етапи, данни за регистрираните правни основания.

(5) При подаване на заявление по чл. 32, ал. 1, Разплащателната агенция, чрез системата по чл. 30, ал. 2, т. 1, съпоставя данните от заявлението с данните по ал. 4. Когато земеделският стопанин е включил в заявлението си земеделски земи в размер, надвишаващ регистрираното правно основание за ползване, получава от Разплащателната агенция предупреждение за грешка. Предупреждението за грешка се подписва/подпечатва от земеделския стопанин.

(6) След изтичане на срока за подаване и редакция на заявления, установен в наредбата по чл. 32, ал. 5, Разплащателната агенция извършва допълнителни административни проверки на всички подадени заявления за подпомагане, за които е издадено предупреждение за грешка по ал. 5. Проверките включват: 1. съпоставяне на данните от заявленията с данните по ал. 4 за спазване на изискванията по ал. 2, 3 и 4; 2. географско, цифрово определяне на площта и местоположението на парцели и/или части от тях, когато допълнителните административни проверки по т. 1 установят заявени без правно основание за ползване земеделски земи.

(7) При извършване на проверките по ал. 6 Разплащателната агенция изисква допълнителна информация от Министерството на земеделието, храните и горите.

(8) Когато след извършването на допълнителните административни проверки по ал. 6 и ал. 7 не бъде установено регистрирано правно основание съгласно ал. 4, Разплащателната агенция прилага чл. 43, ал. 3, т. 4.“

 

Leave a Comment