Стамен Янков: Трудно е да се каже колко българска земя владеят китайските компании
Важно е да станем част от транспортния коридор Китай-Европа
„Инвестициите на китайски компании в българското земеделие са из цялата страна. Имаме завод за преработка на фураж в Добрич, имаме няколко инвестиции в Северозападна България, свързани с покупката на земеделска земя и изграждането на нещо като фермерски бази. Инвестиции има и в Южна България“, заяви пред Агро Пловдив изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции (БАИ) Стамен Янков. По данни на БАИ размерът на вкараните в родната икономика пари от Китай е близо 200 милиона евро за последните 5 години. Директорът определи сумата като „много малко число“.
На въпроса колко декари българска земеделска земя притежават китайските компании у нас, директорът на БАИ отговори, че не може да се каже със сигурност. „Има различни способи за придобиването, управлението и обработването на земеделска земя. Понякога, тъй като има ограничение по отношение придобиване на земеделска земя за лица извън ЕС, има друг тип способи за структуриране на инвестиции като се използват финансови инструменти. Това става през участието в различни фондове, компании, създаване на търговски дружества, влизане в местни джойт венчъри. Точните числа каква част от земеделската земя е китайска, трудно може да се каже. Китай е мащабна страна и винаги е търсела мащаб. Тези неща се проследяват през данните, които събира БНБ чрез трансферите на парични средства от страна на Китай и България. Анализът показва, че по-голямата част от тези парични средства са под формата на дялово участие в определен тип компании“, каза той.
Стамен Янков обобщи, че към момента българската цел е да се фокусираме върху създаването на възможности, мрежи и мостове между Китай и Европа. Навлизането на сериозни инвестиции е дълъг процес, който започва от търговията.
„Към днешна дата ако една стока от Китай тръгне към Европа, са й необходими около 40 дни, за да достигне до България при съчетание на воден и сухопътен транспорт. Ако иницативата 16+1 помогне за изграждане на пътища и жп линии, към което нашият премиер и правителството имат афинитет, времето за достигането на една стока от България до Китай ще бъде в рамките на 14 дни. Така ние ще станем част от азиатския транспортен коридор Китай – страните от средния Изток – Турция – България – другите европейски страни“, посочи Стамен Янков.
Прочети още: Китайска компания купи 30 000 дка ниви в 45 села в Южна България от „Омега Агро“