Порожанов откри кампания за популяризиране на традиционни храни
Министърът на земеделието, храните и горите Румен Порожанов откри кампания за популяризиране на продукти с традиционно-специфичен характер. Тя се провежда от сдружение „Традиционни сурово-сушени месни продукти“, съвместно с търговска верига.
„Министерството винаги се е стремяло да подкрепи усилията на българските производители да съхранят и възродят производството на автентични наши продукти по традиционни рецепти. Насърчаваме земеделските производители да се сдружават и да се възползват от възможностите за регистрация на европейско ниво на продукти със защитени географски означения и храни с традиционно специфичен характер“, заяви министър Порожанов.
Досега България е вписала в европейския регистър две защитени географски указания – „Горнооряховски суджук” и „Българско розово масло”. Вписани са и пет месни продукта – „Филе Елена”, „Луканка Панагюрска”, „Роле Трапезица”, „Кайсерован врат Тракия” и „Пастърма говежда” в Европейския регистър на храните с традиционно-специфичен характер.
В момента продуктът „Странджански манов мед“ е в процедура по преглед на европейско ниво с цел регистрацията му като Защитено наименование за произход. Обработва се на национално ниво и заявлението за регистрация на Защитено наименование за произход „Месо от Източнобалканска свиня“.
Чрез регистрацията на храните с традиционно специфичен характер на европейско ниво се защитават интересите на производителите, вложили дългогодишни усилия и средства за поддържането на високо качество и търговска репутация на своя продукт, каза още министър Румен Порожанов. Тези храни са защитени срещу нелоялна конкуренция и злоупотреба с името им. Българската агенция по безопасност на храните следи на нашия пазар за правомерната употреба на наименованията и срещу тяхната имитация. Регистрацията на тези продукти на европейско ниво като храни с традиционно специфичен характер им осигурява правна закрила на наименованията на територията на целия Европейски съюз.
„Освен за производителите, ползи има и за потребителите, на които се предоставя гарантирано качество на продуктите с европейско лого. Не на последно място храните с традиционно специфичен характер допринасят за развитието на селските райони, местната икономика и туризма“, допълни Румен Порожанов.