Западните производители влошават дори детското мляко, продавано у нас
42% от изследваните от БАБХ храни са по-скъпи у нас отколкото във Виена, Берлин, Рим и Прага
Дори и детското адаптирано мляко, продавано под една и съща марка, е с различни показатели на западния и на българския пазар. У нас то е с повече растителни мазнини и с по-малко макроелементи и витамини. Разликите в детското мляко на богатия и на родния пазар са физикохимични. Това съобщи днес пред бТВ земеделският министър Румен Порожанов.
Нова проверка на идентични продукти на нашия и западноевропейския пазар показа над 20% разлики в етикетите и над 40% по-високи цени при нас, каза министърът.
В изследването са включени 53 хранителни продукта от 11 групи храни, направени са 106 проби между 21 февруари и 20 април. Сравнявани са продукти, продавани у нас, в Германия, Австрия, Италия и Чехия.
Чехия е една от страните, които също се оплакват от различни стандарти, но изследването установява, че имаме по-лоши храни и от чешките, акцентира Порожанов.
При 40 продукта има идентична информация на етикетите, но при 13 храни, или 25%, има различия в състава и хранителната стойност.
При безалкохолни напитки със съдържание на портокал на една и съща фирма например, най-ниско е съдържанието на плод у нас, както и в Унгария – 5%, докато в Италия е 12%. В половината държави напитката се прави със захар, а в другите, включително у нас – със заместител. Има и разлика в газираността.
Вкусови разлики има при пет продукта – моцарела, безалкохолни, шоколад.
При 22 продукта, или 42%, цените у нас са по-високи, показва още проверката, каза Порожанов, като уточни, че говори за нетни цени, абстрахирайки се от ДДС.
Най-драстично завишение е установено при италиански макарони, които у нас са със 166% по-скъпи отколкото в Италия. При детските храни пюре от зеленчуци в Германия е с над 40% по-евтино, отколкото в България.
Резултатите от това изследване процентово са аналогични на данните от предишното, посочи министърът.
„Дебатът за еднаквото качество на продуктите, за еднаквото качество на потребителя, който трябва да бъде един на европейския пазар, е тема, поставена няколко пъти на Съвета на министрите и многократно всички страни членки от Централна и Източна Европа настояваме за единна европейска регулация“, поясни Румен Порожанов.
Причината различния състав е популярен – базира се на различни изследвания за вкусовите нагласи на съответния пазар. Темата за цените е по-деликатна. За конкретните изброени продукти цените се образуват от съответните вериги магазини. „Защо са го ценообразувли по този начин трябва да е тема на отделен разговор с тях“, каза Порожанов.
Той отбеляза, че еврокомисарят по правосъдие Вера Юрова първоначално не е приела проблема като доста сериозен, но вече е променила позицията си. Има предложени промени в три директиви, свързани с потребителите, и от днес започват работните срещи в Брюксел, отчете министърът.