Бюджетът по мярка 14 за хуманно отношение може да не стигне за нови кандидати
МЗХГ предлага съществени изменения в наредба 4 от 2017 г.
Промени в Наредба 4 за хуманно отношение към животните от 2017 г. предлага Министерството на земеделието, храните и горите.
По настояване на ДФ „Земеделие“ се вписват разпоредби, които да предвидят хипотезата за ограничени финансови средства или недостиг по мярката. С други думи, при одобрение на нови кандидати ще има забележка, че те ще получат финансиране, ако по мярка 14 има достатъчно средства. Земеделският стопанин ще трябва да предостави писмено съгласие, че одобрението за участие и предоставянето на финансовата помощ ще се извърши при наличие на финансов ресурс след отчитане на необходимите средства за поетите ангажименти от Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция.
Измененията в наредбата ще намалят изискванията за площ за крави и биволици над 24-месечна възраст. Така площта от 6,6 квадрата в помещение и 6,6 квадрата в двор за една крава се променя на 6,6 квардрата в помещение или двор. Същото важи и за биволици, за които ще се изискват 7,7 квадрата в помещение или двор.
В чл. 13, ал. 3, който гласи: „Земеделските стопани могат да увеличават броя на животните, одобрени за подпомагане с първото заявление, без да поемат нов петгодишен ангажимент, ако увеличението е с не повече от 10 на сто от одобрените ЖЕ и е в съответствие с условията по чл. 4“, отпада думата „петгодишен“.
Задължението на земеделския стопанин да води дневник при извеждане на животните на дневна паша, също търпи промени. Предложеният текст въвежда разграничаване на движението на животните към и от постоянния животновъдния обект, когато животните нощуват в него, за което земеделският стопанин води дневник, от свободното пашуване в животновъден обект–пасище, при което задължително се издава ветеринарномедицинско свидетелство. В цитираното становище се посочва, че такова свидетелство не следва да се издава при дневната паша, когато животните нощуват в постоянния обект.
По искане на ДФ „Земеделие“, за да е ясно как се удостоверява спазването на изискванията на стандарта за хуманно отношение към животните, се регламентира един от начините да е със становище от Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ). Предвижда се този документ да се изисква с първото заявление за подпомагане или при включване на нов животновъден обект към вече изпълняван ангажимент. Регламентира се задължителната информация, която следва да съдържа утвърдения образец на БАБХ, така че някои неясноти в използвания за нуждите на кандидатстването през 2017 г. да бъдат избегнати. За нуждите на контрола по спазване на поетите ангажименти, ДФЗ-РА може да изиска информация, свързана с отглежданите животни и характеристики на животновъдния обект.
С оглед по-голяма яснота в проекта на наредба се създават разпоредби, с които се доразвиват условията, при които ДФЗ – РА може да прекрати ангажимента или да не предостави финансова помощ. Ясно са разграничени случаите, в които земеделският стопанин не може да получи финансова помощ по мярката, както и кога и при какви условия изпълнявания ангажимент може да бъде прекратен.
В Проекта на наредба се урежда редът и условията за одобрение на доброволен отказ от участие в мярката на земеделския стопанин. Ясно и конкретно се регламентира с какъв акт може да се направи доброволен отказ – по образец, утвърден от изпълнителния директор на ДФЗ – РА, и се уточнява, че с отказа си, земеделските стопани губят правата си, възникнали във връзка с поетия ангажимент. Изрично се регламентира в кои случаи е недопустимо да се извърши доброволен отказ от поет ангажимент.
За целта се създава нов чл. 30а, който определя реда на прекратяване на ангажиментите по мярка 14:
„Чл. 30а. (1) Земеделските стопани могат да поискат прекратяване на поет ангажимент, като подадат в съответната областна дирекция на ДФЗ-РА, заявление за доброволен отказ по образец, утвърден от изпълнителния директор на ДФЗ-РА, и възстановят получената до момента финансова помощ.
(2) Земеделски стопанин, който е подал заявление за доброволен отказ по ал. 1, не може да ползва никакви права, произтичащи от подаденото заявление за плащане.
(3) Заявлението за доброволен отказ по ал. 1 не се одобрява от ДФЗ – РА, когато земеделският стопанин:
- е уведомен за установени нарушения и неспазване на изисквания по подадено заявление за плащане през годината на подаване на заявлението за доброволен отказ;
- е уведомен, че заявлението за плащане е избрано за извършване на проверка на място;
- не е възстановил получената финансова помощ по мярката.“
С оглед спазване на принципите на публичност и прозрачност е предвидено ДФЗ – РА да публикува приложимите правила при изчисляване на размера на финансовото подпомагане и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие.
В чл. 27 се създава изречение второ, с което се урежда срокът за предоставяне на допълнителна информация, която се изисква от земеделските стопани при извършване на контрола от ДФЗ – РА. В тази разпоредба ясно и конкретно се разписва, че срокът е 15 дни от датата на получаване на искането на информация. По този начин още с влизането в сила на нормативните допълнения земеделските стопани ще са наясно в какви срокове следва да представят документи и други данни и от кой момент им произтича това задължение.
Друга група изменения и допълнения са продиктувани от промени в националното законодателство и намаляване на документите към земеделските стопани. В приложение № 4 към чл. 19, ал. 1 се предвижда да отпадне опис на отглежданите селскостопански животни.