За 7 г. цената на кафето падна с над 50% и засегна 25 милиона малки производители
80% от реколтата на кафе се осигурява от дребни фермери, чиито стандарт на живот непрекъснато се влошава
Цените на кафето на международните пазари днес са по-малко от 45% в реално изражение от нивото им през 2011 г. Това показва продължителна рецесия, която съживява спомените за кризата в сектора в началото на 2000-те, съобщават от Организацията по прехрана и земеделие (ФАО) към ООН.
Кафето е най-широко продаваният тропически продукт и рязкото спадане на цените му е проблем, тъй като влияе върху стандарта на живот около 25 милиона малки производители по целия свят, делът на които е 80% от световното производство.
Кафето представлява повече от две трети от износа на селскостопански продукти в Бурунди, както и около една трета от Колумбия, Етиопия, Хондурас, Руанда и Уганда. В тези страни отглеждането на културата има мултипликационен ефект върху заетостта и доходите, както и въздействието върху миграционния натиск , отбелязва икономистът на FAO Ел-Мамун Амрук.
Слабите цени на кафето до голяма степен се дължат на факта, че предлагането обикновено надвишава търсенето. Тази година производството се очаква да достигне рекордно високо ниво от 170 милиона торби, което ще презапълни световните резерви.
Миналия месец производители на кафе от повече от 30 държави се обърнаха към лидерите на кафе-индустрията с молба да предприемат координирани мерки за смекчаване на въздействието на ниските цени.
Тъй като промените в цените засягат малките производители на кафе с много по-бърз темп и интензивност отколкото потребителите, обещаващата стратегия е да се създадат продукти с по-висока добавена стойност в страните на произход, казва Ел-Мамун, отбелязвайки, че това ще изисква големи страните вносители да задържат тарифи при вноса на новите преработени кофеинови продукти.