Л. Работов: Настроени сме за национален протест, но УС на НАЗ ще реши

Вместо да ни разтоварят административно, както обещаха, с проектонаредбата за горивата ще се случи обратното, казва огорчен председателят на Пловдивския съюз на зърнопроизводителите Людмил Работов

Проектът на Наредба за реда и условията за водене на регистър на лицата, осъществяващи икономически дейности с нефт и нефтени продукти, отново и за втори път тази година постави на дневен ред темата „протест“ сред зърнопроизводителите. Новият документ /виж по-долу текстовете за земеделските производители/ обременява бранша с допълнителни административни изисквания, които за фермерите са чиста загуба на време, още повече, че те са потребители на горива, а не търговци. Към момента регионалните организации на зърнопроизводителите, които са част от Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ), изпращат становищата си за проектонаредбата към НАЗ, след което ще бъде насрочена дата за провеждане на Управителен съвет. Именно този орган ще формира официална позиция на НАЗ относно проектонаредбата и ще излезе с решение за протест или отказ от протест. В УС на асоциацията участват всички председатели на регионалните органицаии на зърнопроизводителите.

За повече информация Агро Пловдив потърси председателя на Пловдивския съюз на зърнопроизводителите Людмил Работов. 

Людмил Работов

Людмил Работов

Г-н Работов, проектонаредбата на икономическото министерство поставя нови изисквания към земеделците, свързани с контрола на горивата. Как ги приема браншът?

Проектонаредбата изисква от нас много документи, дневници, включване в нов регистър към Министерството на икономиката /МИ/, заверка в общинските земеделски служби и други излишни действия. Извън разписаното в Наредба 18, трябва допълнително да даваме разчети към МИ по пера как е разходвано горивото. Това обременява още повече всеки един от нас. Трябва да назначаваме допълнителен персонал, който да изпълнява изискванията.

Към момента вие по какъв начин отчитате потреблението на горивата за производствената си дейност?

Всеки разход на гориво се записва в счетоводните книги. Така или иначе, според условията за получаване на помощта за част от акциза върху горивата, ние използваме по 7-8 литра на декар. Следят ни по три-четири линии, ако мога да се изразя. Затова смятаме, че е напълно излишно допълнително да бъдем натоварени с нови изисквания, този път от МИ. Да не говорим и за изискванията за пожарната безопасност, които са залегнали в чл. 23 на проектонаредбата. /“чл. 23, ал. 2: „Специализираното звено по служебен път изисква и получава информация от Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ дали заявителят отговаря на условията за регистрация по чл. 8, ал. 7, т. 6 от закона. Главната дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ извършва служебна проверка на заявителя за съответствие с посочените изисквания.“ – б.р./ Този текст дава възможност на противопожарните служби да имат предтекст за корупция.

Какви действия ще предприемете?

Преди УС на НАЗ да заседава, няма да предприемаме нищо.

Пловдивският съюз вече има ли становище по проектонаредбата?

Имаме. Според нас трябва да се спазват взетите вече решения. През пролетта се срещнахме с финансовия и икономическия министри, и с министър-председателя. Тогава си казахме исканията. С тях имаме договорки, които трябва да се изпълняват. Основното ни искане като цяло е държавата да не обременява земеделските производители с допълнителни административни тежести. Това означава да отпаднат текстовете, свързани с нас, от проектонаредбата. Ние не бягаме от отговорност, но не искаме излишни тежести.

Ако не бъде коригирана проектонаредбата, ще протестирате ли?

Имаме готовност за протестни действия, но те няма да се състоят, докато НАЗ не излезе с официално становище. За всеки случай има настроения за общонационален протест.  Както ние, така и другите сектори от икономиката очакваме максимално да бъдем разтоварени от административни тежести, както са обещали управляващите. Но се получава точно обратното.

Колко институции в страната имат данни за горивото, което се използва от земеделците?

Когато закупуваме гориво, ние го завеждаме счетоводно в дневника за покупки. В справката-декларация, която подаваме всеки месец за възстановяване на ДДС към НАП, това гориво също се отразява. Преди да ни възстановят данъка, от НАП ни проверяват. Подаваме данни за използваните горива и към ДФ „Земеделие“, когато искаме възстановяване на част от акциза. Оттам също ни проверяват. Получаваме газьола от данъчен склад, който пък е под контрола на митниците. Разходването на едно и също количество гориво се проследява много внимателно от НАП и фонд „Земеделие“, като преди това агенция „Митници“ е установила, че газьолът е законен и с платени налози. Наистина не разбираме защо трябва и още една институция като МИ да ни обременява. Сигурно има злоупотреби с горивата, но те не са при нас, а там, откъдето тече по централния кран.

Кога ще е следващият УС на НАЗ?

Председателят трябва да насрочи дата, все още няма такава.

НАРЕДБА № …………….. ЗА РЕДА И УСЛОВИЯТА ЗА ВОДЕНЕ НА РЕГИСТЪР НА ЛИЦАТА, ОСЪЩЕСТВЯВАЩИ ИКОНОМИЧЕСКИ ДЕЙНОСТИ, СВЪРЗАНИ С НЕФТ И ПРОДУКТИ ОТ НЕФТЕН ПРОИЗХОД

Чл. 1. (1) Тази наредба урежда:

1. създаването, организацията, съдържанието, воденето и съхраняването на регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход (наричан за краткост „регистъра“).

2. воденето, съхранението и утвърждаването на образец на специалния регистър, който земеделските стопани, регистрирани по Закона за подпомагане на земеделските производители, водят на основание чл. 8, ал. 7, т. 3 от Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход (наричан за краткост „специалния регистър на земеделските стопани“).

Регистърът се създава, води и съхранява от Министерството на икономиката.

Чл. 5. Регистърните записи и всички документи в рамките на регистърното производство се съхраняват неограничено във времето докато лицето има регистрация и най-малко 10 години след влизането в сила на акта, с който регистрацията на лицето се прекратява

Чл. 30. Земеделските стопани, регистрирани по Закона за подпомагане на земеделските производители, водят специален регистър на основание чл. 8, ал. 7, т. 3 от закона, съгласно образец – Приложение № 4.

Чл. 31. Земеделският стопанин води отделен регистър за всеки регистриран обект по чл. 1, ал. 1, т. 7 от закона.

Чл. 32. (1) Специалният регистър се води на томове на хартиен носител.

(2) Всеки том следва да бъде прошнурован, номериран и заверен от компетентната Общинска служба земеделие към Министерството на земеделието, храните и горите.

(3) След изчерпване на наличните страници на съответния том, регистрираното лице е длъжно да открие нов том, при спазване на изискванията на ал. 1.

(4) Всяко действие, подлежащо на вписване в специалния регистър, се вписва незабавно от регистрираното лице, неговия законен представител или пълномощника му.

Чл. 33. В специалния регистър на земеделските стопани се вписват следните данни:

1. наименование и правна форма на юридическото лице, съответно наименование на физическото лице;

2. идентификационни данни: при търговците/юридическите лица – единен идентификационен код, съответно номер на чуждестранната регистрация; при физическите лица – единен граждански номер, съответно личен номер на чужденец или друг чуждестранен личен номер;

3. органи на управление, трите имена на лицата, които го управляват или представляват, както и начинът на представляване; ако членове на органи на управление или представители са юридически лица, вписват се съответно тяхното наименование, седалище, адрес на управление, ЕИК, както и трите имена на лицата, които ги представляват;

4. номер и дата на удостоверението за регистрация;

5. идентификационни данни на обекта, за който се води регистъра;

6. дата на зареждане на регистрирания обект с гориво, количеството на горивото, обектът, от който е доставено гориво за целите на земеделския стопанин и идентификация на превозното средство, с което горивото е превозено – за горивата, получавани от земеделския стопанин за собствената му дейност;

7. данни от средствата за измерване, монтирани на съдовете и/или резервоарите за съхранение на продукти от нефтен произход, за изведените (заредени) от тях количества – за изведените от обекта на земеделския стопанин горива.

В регистъра се вписват датата на зареждане, количеството гориво и данни за регистрацията на земеделската техника, която е заредена;

8. за зареждане на земеделска техника извън обекта на земеделския стопанин:

а) регистрационен номер и вид на превозното средство, с което горивото е транспортирано от обекта до местоназначението (населеното място и/или места в землището);

б) основание, на което земеделския стопанин ползва транспортното средство (собственост, наем или ползване на друго правно основание), включително вид и номер на документа за собственост, наем и други;

в) номер и дата на удостоверението на транспортното средство, с което се извършва превоза, че отговаря на условията за пожарна безопасност, издадено от Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“;

г) дата на зареждане на превозното средство;

д) количество на зареденото гориво в транспортното средство;

е) местоназначение населеното място и/или места в землището), до които се транспортира;

ж) вид и регистрационен номер на всяка единица земеделската техника и количество за зареждане на всяка една единица.

Чл. 34. Всяко движение на транспортно средство, предназначено за зареждане на земеделска техника извън обекта на земеделския стопанин, с гориво на основание чл. 33, т. 8, задължително се съпровожда с разпечатка – копие, препис или др. от специалния регистър за съответния транспортен курс.

Leave a Comment