Нов жп проект ще унищожи земеделска земя в 5 страни от ЕС, но и ще доведе до комасация
ФАО предлага фермерите да бъдат компеснирани не с пари, а с окрупнена земя
27 ноември 2018 г., Талин, Естония – Rail Baltica е най-големият инфраструктурен проект на века в Балтийския регион, в резултат на което се планира да се свържат балтийските страни с европейската железопътна мрежа. Започването на строителството е насрочено за 2019 г. Железопътната линия ще минава през земеделска земя, така че проектът може да застраши поминъка на селското население и да създаде риск за развитието на конкурентно селско стопанство в балтийските страни. След завършването на най-големия проект Rail Rail, железопътната линия ще премине най-малко на територията на пет страни от Европейския съюз – Латвия, Литва, Полша, Финландия и Естония, съобщават от ФАО.
Тридневен семинар, организиран от ФАО и Естонския университет за природни науки, започва в Талин днес в рамките на проекта LANDNET, в който ще се съберат над 125 експерти, държавни служители и представители на гражданското общество и академичните среди от 30 европейски държави, за да обсъдят подходящи мерки за консолидация на земята насочени към разрешаване на ситуацията. Семинарът се финансира съвместно от Германската агенция за международно сътрудничество (GIC) и Естонския център на Източното партньорство.
„На този семинар в рамките на проекта LANDNET се стремим да разработим стратегия за поземлена комасация по отношение на широкомащабни инфраструктурни проекти, като например проекта Rail Baltica“, заяви специалистът по земеползването на ФАО Мортен Хартвигсен.
„Строителството на нови железопътни линии и магистрали минава през земеделски земи и води до появата на малки сегментирани участъци“, каза Хартвигсен. „По този начин, при отсъствието на инструменти, регулиращи консолидацията на земята, фермите и фермерските структури ще бъдат сериозно повредени“, заяви Хартвигсен. Земната консолидация предлага взаимноизгодни решения както за земеделските производители, така и за правителството. Земеделските производители получават компенсации под формата на нови земеделски земи вместо пари и могат да комбинират фрагментираните си парцели, като се възползват от консолидацията, което води до намаляване на броя на парцелите. По този начин се намаляват щетите от инфраструктурни проекти, земните парцели приемат по-приемливи форми, което позволява използването на по-напреднали земеделски методи. Ползите, които обществото получава, включват по-конкурентно земеделие, подобрена сигурност на движението, както и намалени емисии на парникови газове от селскостопанското производство.
„По правило проектите за консолидация на земя водят до подобряване на моделите на използване на земята, което допринася за устойчивото и дългосрочно развитие на селските райони“, добави Хартвигсен. „За да се постигне това, земеделските стопани получават практични и оптимални решения на проблемите, пред които са изправени.“
Окрупняването на земеделската земя има дълга традиция в Европа. В много западноевропейски страни консолидацията се извършва при изграждането на широкомащабна инфраструктура. В Централна и Източна Европа ФАО е ръководила процеса на прилагане на инструментите за консолидация на земята през последните 15 години и е предоставила подкрепа на страните-членки за създаването на оперативни национални програми за консолидация на земята. При осъществяването на поземлената консолидация акцентът обикновено се поставя върху развитието на селското стопанство. Въпреки това, настоятелно се препоръчва този инструмент да се използва и във връзка с проекти, инициирани от обществеността, свързани с изграждането на широкомащабна инфраструктура, възстановяване и опазване на природата, смекчаване на последиците и приспособяване към изменението на климата и други области.