Учени ще затъмнят Слънцето, за да намалят глобалното затопляне
Със самолети ще се разпръскват на 20 км височина милиони тонове сулфатни частици, от които се очаква температурата на Земята да се понижи с 1,5ºС
Учени от Харвардския университет създадоха геоинженерна технология за забавяне на глобалното затопляне. Тя включва разпръскване на затъмняващи Слънцето химикали – милиони тонове сулфатни частици в атмосферата на голяма височина над Земята. Прилагането на метода ще бъде „впечатляващо евтино“, защото ще струва около 2,25 млрд. долара годишно за 15-годишен период, сочат резултати от изследването им, съобщи The Guardian, цитиран от „Синоптик“.
Учените споделят, че технологията, известна като стратосферно аерозолно инжектиране, може да ограничи повишаването на температурите, свързано с климатичните промени. Тази форма на геоинженерство имитира основните вулканични изригвания, които в миналото значително са намалили глобалните температури.
Макар да не е доказан все още, методът ще изисква използване на огромни маркучи, оръдия или специално проектиран за целта космически кораб, който да може да разпръсква големи количества сулфатни частици в горните слоеве на атмосферата, които да имат ролята на отразителна бариера срещу слънчевата светлина.
„Ние показваме, че една хипотетична програма, която макар и много несигурна и амбициозна, ще бъде технически възможна“, заяви Герно Вагнер от университета в Харвард.
Идеята за геоинженерство е противоречива, като противниците твърдят, че тя може да изглежда като лесно решение за глобалното затопляне и да отслаби усилията за намаляване на основната причина за емисиите. Други предупреждават, че има опасност от сериозни непредвидени последствия като суша и увреждане на културите. През октомври повече от 100 групи на гражданското общество осъдиха геоинженерството като „опасно, ненужно и несправедливо“.
Новото проучване, публикувано в списанието Environmental Research Letters, е установило, че най-рентабилният начин за доставяне на частиците изисква разработването на нов тип самолети.
Няма самолети, които да носят тонове частици на необходимата надморска височина от 20 километра (12 мили), за да останат на височина за една или повече години. Новият самолет ще се нуждае от много по-големи крила и четири двигателя, вместо два, тъй като плътността на въздуха на 12 мили е само 7% от тази на морското равнище.
Изследователите изчислиха разходите за 15-годишна програма, в която се добавят 6-8 нови самолета годишно, включително разходи за екипажа, поддръжка, застраховка, гориво, такси за кацане, резервни части и обучение.
Програмата ще започне с 4000 полета годишно и ще приключи с 60 000 полета годишно с почти 100 самолета.
Очаква се програмата да намали затоплянето с 0.1 ° C годишно, като общото намаление ще бъде от 1.5 °C, каза Вагнер. Това се основава на намаляването на емисиите от днешните нива, което обаче все още нараства и води до затопляне с 3ºC – ниво, което се счита от учените за катастрофално.
Блокирането на слънчевата светлина не разглежда други проблеми, причинени от глобалното затопляне, като например киселинността на океаните. Професор Питър Кокс от университета в Ексетър обаче заяви: „Фактът, че изследователи в един от най-големите университети в света са помислили за разгръщането на такава радикална схема за геоинженерство, показва колко спешен е станал проблемът с изменението на климата“.