Промени в наредбата за биологичната мярка 11
Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 4 от 2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. е публикуван за обществено обсъждане в сайта на министерството.
От мотивите за редактирането на наредбата се разбира, че целта е да се постигне хармонизиране между европейското и националното законодателство. С предлагания проект на наредба се предвижда диференциацията на размера на ежегодните плащания за някои направления с цел избягване риска от двойно финансиране, като се уточнява и времевият период – преди и след 01.01.2018 г. Промяната в размера на годишните плащания е представена и одобрена от Комитета по наблюдение на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.
Промени има в годишния размер на плащанията за полски култури, включително фуражни, които са намалени с 2 евро за хектар. Така субсидията за посевите, които са в преходен период, става 282 евро/ха, а за биологично сертифицираните – 166 евро.
През 2018 г. е издадена и влязла в сила Наредба № 5 от 2018 г. за прилагане на правилата на биологично производство, етикетиране и контрол, и за издаване на разрешение за контролна дейност за спазване на правилата на биологичното производство, както и за последващ официален надзор върху контролиращите лица (ДВ, бр. 75 от 2018 г.), с която е отменена Наредба № 1 от 2013 г. В тази връзка с проекта се предвижда изменение в разпоредбите, които препращат към отменената наредба. По такъв начин се прецизират разпоредбите.
В сега действащия текст на разпоредбата на чл. 49, ал. 3 от Наредба № 4 от 2015 г. контролиращите лица изпращат в Министерството на земеделието, храните и горите заверена разпечатка на въведените в електронната система данни в едномесечен срок. Предвид отпадналата необходимост от предоставяне на цитираната заверена разпечатка на хартиен носител, се отменя разпоредбата на чл. 49, ал. 3 от Наредба № 7 от 2015 г.
Друга основна част от предложените изменения и допълнения са свързани с получени бележки от ДФЗ-РА, които касаят прилагането на мярката. В тази връзка се прецизират текстове относно прекратяването на ангажименти от ДФЗ-РА, начина на възстановяване на средства при прекратяване на ангажименти с цел избягване на различно тълкуване и начина, по който ДФЗ-РА изчислява процентното съотношение при географски припокривания. Отделно се внася по-голяма яснота при прехвърляне на ангажимент, както и се прецизират сроковете за преминаване на обучение.