Маслото в розите намаля с 33% тази година
По учебник 1 кг розово масло се добива от 3000 кг цвят, тази година обаче това количество се получи от 4000 кг
Николина Узунова, изпълнителен директор на Българската национална асоциация за етерични масла, парфюмерия и козметика пред АгроПловдив.БГ
Николина Узунова е изпълнителен директор на асоциацията от 2008 г. Тя е завършила магистратура в Юридическия факултет на ПУ „Паисий Хилендарски“ и е магистър по бизнес администрация от факултета „Социални и икономически науки“ на същия университет. Работила е като съдебен кандидат в Пловдивския окръжен съд. Била е юрисконсулт и главен секретар на БНАЕМПК. Владее английски език.
– Г-жо Узунова, имате ли вече информация какво е качеството на тазгодишното българско розово масло?
– Колегите все още хамурират произведеното розово масло. Те правят смесите най-вече по заявки на клиентите и затова малко се забавиха. А клиентите на българското розово масло са предимно чужди компании. Този продукт, както знаете, е изключително скъп и всеки клиент си дава самостоятелна поръчка за направа на хамура. Оттам идва и забавянето. Но, аз не смятам, че има някаква причина да се съмняваме в качеството на българското розово масло. Притесненията тази година са други. Себестойността на продукта се повиши.
– Каква беше средната цена на розовия цвят?
-Годината беше изключително неблагоприятна като климат за маслодайните рози и това увеличи производствените разходи. Въпреки това средната цена не се вдигна драстично. Миналата пролет беше 2.50 лева за килограм, а през тази – 2.80, тоест с 12% по-висока. Но, сериозният проблем е друг. Заради високите температури по време на розобера съдържанието на масло в розите намаля. По учебник за производството на 1 килограм розово масло са необходими 3000 кг розов цвят. Тази година обаче 1 кг масло се получи от 4000 кг цвят. А това е вече е значителен преразход от 33 процента. Както вече казах, пазарът на розово масло е лимитиран, тоест ограничен е броят на купувачите и цената не може да варира в широки граници.
– И все пак, как ще реагира пазарът тази година? Очаква ли се поскъпване на розовото масло?
– Това зависи и от основния ни конкурент – Турция. При тях кампанията започва по-късно и продължава по-дълго. Турското масло не е толкова качествено и толкова търсено, но понякога, и особено сега в кризата, клиентът прави компромис заради цената. Все още е рано да кажем каква ще е картината на пазара. Обикновено лятото е силният период на продажби на розово масло, така че скоро ще имаме отговор на въпроса за цената.