Оранжерийните производители: Веригите методично унищожават БГ земеделците
В търговските вериги българското оранжерийно производство на домати и краставици е в корнер, ако въобще присъства. Централно място заемат вносните продукти. Това се случва дори сега, когато от оранжериите прибират новата реколта зеленчуци и са пред отслабения заради извънредното положение, въведено в страната, пазар.
Това е повод Българската асоциация на производителите на оранжерийна продукция (БАПОП) да изпрати гневно писмо до мултинационалните и българските търговци на храни и напитки, до правителството и до потребителите. Писмото е в подкрепа на усилията на земеделския министър Десислава Танева да осигури подобаващо място в хипер и супермаркетите на българската реколта от плодове и зеленчуци.
Писмото бе получено и в Агро Пловдив. Публикуваме го без намеса.
ОТВОРЕНО ПИСМО
ДО МУЛТИНАЦИОНАЛНИТЕ СУПЕРМАРКЕТНИ ВЕРИГИ,
ТЪРГОВЦИТЕ НА ХРАНИ И НАПИТКИ, ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ,
МЕДИИТЕ И ВСИЧКИ БЪЛГАРСКИ ПОТРЕБИТЕЛИ
С настоящото писмо изразяваме възмущението си относно безскрупулното и арогантно отношение на мултинационалните супермаркетни вериги в България към предложението на МЗХГ за предоставяне на възможност за достъп на българските продукти до търговските площи на тези вериги.
Проблемът с господстващото положение от страна на веригите и невъзможността да се предлага българското производство е нерешен от години в България. Водени от единствената цел да реализират високи печалби за сметка на българските граждани, те методично унищожават нашите производители на плодове и зеленчуци, като отказват да изкупуват тяхната продукция с различни аргументи. В същия момент поръчките от трети държави като Албания, Македония, Турция и др., направени от веригите, заливат българския пазар с некачествена стока, пълна с нитрати.
Плодовете и зеленчуците в тези страни се третират с ПРЗ, които са забранени за употреба в ЕС и затова те не трябва да бъдат допускани за продажба в България. Това обстоятелство се доказва ежедневно, благодарение на засилените от страна на България санитарни, фискални и карантинни мерки и проверки по граничните пунктове. Българският потребител не би направил компромис със здравето си, закупувайки плодове и зеленчуци с толкова нитрати и други отровни вещества, за сметка на ниската цена, която точно тези вериги предлагат.
Ние считаме, че потребителите трябва да имат право на достъп до местното производство в търговските обекти в България, а какво ще предпочетат клиентите, е личен избор.
Считаме, че становището на Сдружението за модерна търговия, което бе разпространено в медиите, е манипулативно по отношение на заплахите за покачване на цените. Обособяването на площи, специално определени за български продукти не може да се определи като намеса в моделите на търговските вериги, още по-малко, като фактор за нарастване на цените на стоките.
Оранжерийният сектор може да задоволи голяма част от българския пазар и нуждите на българския потребител, защото разполагаме с около 3000 дка оранжерийни площи, заети с краставици и домати, при ориентировъчно разпределение в съотношение 1:2 или 1000 дка краставици и 2000 дка домати. От месец февруари до месец април при отоплявани оранжерийни домати и краставици, средният добив е около 600 тона дневно, които могат да задоволят нуждите на потребителя за пресни, свежи домати и краставици.
В края на м. април и активно вече от м. май в България се очаква и останалите производители на краставици и домати да предлагат стока, като по този начин, застъпвайки се два цикъла – на ранно, отопляемо оранжерийно производство и по-късното производство, секторът спокойно може да осигури необходимите за потреблението пресни домати и краставици.
Сега, особено в тези тежки времена, е моментът да се подкрепи българското и родно производство, да се покаже солидарност, подкрепа и съпричастност към труда на българския земеделец и да бъдат задоволени напълно нуждите на българския потребител с качествени, здравословни, родни продукти.
Йордан Кръстанов,
Председател на УС на БАПОП