Френските произодители на шампанско ще обявят лимит на изкупуваното грозде
На 18 август ще се реши дали максималното количество да е 7000 кг/ха
С време, близко до перфектното, с много слънце и дъжд, паднал точно в точното време, произодителите на грозде във френския район Шампан, се подготвят за прибиране на ранната реколта.
Но никога в живата им памет пазарните условия не са били толкова лоши.
Милиард бутилки са останали неизкупени в избите. Сватбите и бизнес веселбите са отменени заради пандемията, разказва Би Би Си.
Тези фактори доведоха до намаляване на търсенето и предизвикаха напрежение в стотиците винени селища около Реймс и Еперне, невиждано след Втората световна война.
„Падането на продажбите ни гледа в лицето. Ускорява се криза, която, ако ме питате, отдавна е тук“, казва Бернар Больо, производител на шампанско и бивш ръководител на съюза на винопроизводителите CGT Champagne.
Това напрежение вероятно ще избухне на върха на среща на 18 август, когато трябва да се вземе решение колко грозде за шампанско на 15-те хиляди производители ще им бъде разрешено да пуснат на пазара.
Всички производители трябва да се съгласят да продават само фиксирано количество грозде на хектар. Всеки излишък ще се остави да изгние на полето или ще се превръне в хладилен „резерв“ за употреба при лоши бъдещи реколти.
Винаги има конфликт между производителите и 300-те дилъри, които изкупуват грозде за престижните къщи за шампанско като Болингер, Круг и Мам.
Но тази година нещата достигнаха градуса на кипене.
От една страна, дилърите, които са представени от Union des Maisons de Champagne (Съюз на шампанските къщи), искат нисък добив от около 7000 кг на хектар – около 200 милиона бутилки -, за да си спестят разходите за направата на милиони повече литри, които ще останат непродадени.
Но гроздопроизводителите искат по-голям добив от около 8 500 кг. Съюзът, който ги представлява, казва, че това е минималната сума, която би позволила на производителите да останат над водата във финансов план.
За г-н Болио кризата поставя голи линии на разлома, които се изграждат от години.
„Кризата в търсенето отдавна е преди Covid“, казва Болио. „Във Франция младите хора пият все по-малко вино и има все по-голяма конкуренция от просеко и други напитки.