Въпреки затварянето на седмичните пазари по време на двумесечното блокиране, фермерите във френския регион Еро успяха да продължат или разширят директните продажби на своите клиенти чрез нови канали. Сега, когато всички сергии са отворени, някои от тях се стараят да запазят търсенето, разказва Euractiv.com.
На пазар в Монпелие, Вероник и Антоан обслужват опашката от клиенти, носещи маски, които чакат своя ред под зоркия поглед на служител на обществената сигурност.
Двойката е потънала до гуша в работата. Със своята система за кошнички за доставка, която те използваха по време на блокирането и последващото отваряне на „нормалните“ пазари през юни, 24 часа в денонощието едва ли са достатъчни за задоволяване на търсенето.
„По време на блокирането изведнъж се появи напълно нов тип клиентела от квартала, който купува директно от нашата ферма. Днес те също идват на пазара.
След затварянето на пазара няколко общности успяха да запазят своите седмични продажби дори по време на блокирането. Това доведе до причудливи сцени като тези в Мурвиеле, малко градче близо до Монпелие, където „сергиите бяха напълно празни в 10 ч. сутринта“, припомня кметът Елизабет Тузард.
Пазарите не се сринаха
Страхът от загуба на продажби просто не се случи за голяма част от производителите, организирани в местни вериги за доставки. Без значение дали чрез директни продажби във фермата, благодарение на офертите за доставка, с пунктове за дистрибуция на поръчани по-рано кошници на паркинги и пазари в градовете, производителите достигнаха целевата си група.
„Дори е трудно някои от нашите производители да продължат да използват всички тези системи“, потвърждава Бенедикт Фирмин от Civam Bio34, асоциация за развитие на биологично земеделие в региона Еро.
Само две седмици след блокирането асоциацията успя да организира четири седмични „пътувания на фермерите“ в Монпелие, които привеждат продуктите в околните градове и общности в съответствие с разпоредбите за безопасност.
Системата е толкова проста, колкото и практична. След като са направили поръчка в Интернет, клиентите са имали възможност да събират своите зеленчуци, сирене, месо, вино и др. директно от производителите, които присъстват на пунктове за разпространение, одобрени от общинските власти. „Резултатите от тези два месеца – над 1800 поръчки от около четиридесет производители – бяха голям успех“, отбелязва доволно Фирмин.
Подкрепа от местните власти
Засилването на късите местни вериги за доставки е станало възможно с подкрепата на институции като селскостопанските палати, градските и ведомствените власти, които са разпространили списъци с местни производители и са апелирали към обществеността да осъществи директна връзка с фермите.
Успехът на новите канали за директни продажби може да продължи. В проучване на клиентите в дистрибуционните станции, 147 души са изразили желанието си да продължат да използват системата за предварителни поръчки в техния квартал.
Според второ регионално проучване, проведено през юни 2020 г., 20% от анкетираните 324 производители на биологични продукти очакват да променят методите си на маркетинг и дистрибуция в дългосрочен план след кризата COVID-19.
Междувременно малко повече от половината от анкетираните компании са заявили, че доходите им са останали стабилни или дори са се увеличили по време на кризата. Според проучването, по-специално производителите на зеленчуци са имали изключителен успех.
Въпреки това сред фермерите и други производители има такива, които са претърпели спад в продажбите и са загубили повече от половината от обичайните си приходи. Сред тях са лозари и винари, животновъди и производителите на месо.