Националната Био Асоциация с 5 искания към премиера и земеделския министър
УС на Националната Био Асоциация с председател Слави Трифонов изпрати до премиера Бойко Борисов и земеделския министър Десислава Танева 5 искания и няколко подискания. Те касаят плащания към биологичните стопанства, неуредици при очертаванията на площите заради които стопаните биват санкционирани, увеличаване на субсидиите за горива, увеличаване на срока за инвестиции по проекти и други.
Представяме ви писмото, получено в редакционната ни поща, което се наложи да съкратим малко поради големия му обем, като запазим същината на поставените проблеми. Вътрешните заглавия са на Агро Пловдив.
Искане I: Да се удължи 5-годишния период за компенсиране на биопроизводството! Да се коригира разминаването на площите! Да се прати 3 г. назад за неуспелите да получат субсидии
За да имаме възможност да се „спаси“ останалата малка част от бюджета по мярка 11 „Биологично земеделие“ и да има някакъв положителен резултат за обществото предлагаме след приключване на поетия петдогишен ангажимент, агроекологичните мерки да продължат да бъдат прилагани.
Налице е съществена деформация в разпоредбите и политиката на МЗХГ, а именно, че компенсаторните плащания на министерството трябва да обхванат само 5-годишния ангажимент на стопанина, а след това бенефициентът е свободен да прави каквото си иска. По този начин МЗХГ не съумя да проведе никаква държавна политика в областта на биоземеделието, а просто прахоса един ресурс, който отиде за създаване на биологични стопанства, които впоследствие опропасти, като не им даде възможност за плавен преход от мярка 214 – „Агроекологични плащания“ към мярка 11 „Биологично земеделие“.
Съществуват редица разминавания между ортофото-картите, които ДФЗ прави на всеки 3 години и ортофото-картите, през годината на поемане на ангажимента. Получават се географски изкривявания, които водят до „загуба“ на площи само по картинка, което пък води до санкциониране на земеделските стопани, без значение че реално площите са съществуващи и ги има на терен. Този проблем ще бъде изключително остър и през Кампания 2020г. с нововъведения т.н „СЛОЙ НОВИ БИО ПЛОЩИ 2020“.
В този слой бяха включени всички парцели, които са биологични към 31.12.2019г., но в т.н. слой парцелът не се включва по неговата географска площ по БЗС, както е очертаван през годините, а по неговата географска площ спрямо КВС – картата. По този начин се получава разместване между очераванията през годините и възможността да се очертае парцела през 2020г.
Получава се следния парадокс: Площи, които никога не са били очертавани за биологични, се водят за такива в системата ИСАК, така както и биологични площи, които са заявявани през годините винаги като биологични, вече са конвенционални.
От друга страна бъдещата бомба идва в момента, когато вече изместените парцели съобразно мярка 11 „Биоземеделие“, не покриват критерия за изместване по мярка 10 „Агроекология и климат“. По този начин, се получава следния абсурд : Съобразяваш се със слоя за мярка 11 „Биоземеделие“, но при изместване с повече от 10 %, ще търпиш санкции по мярка 10 „Агроекология и климат“.
Предвид гореизложеното, ние предлагаме: Спешни нормативни промени в процента на припокриване по агроекологичните мерки, като процента на припокриване да не е 90%, а 75%.
Всички стопанства, които са спазили био ангажиментите си към 2020г., и не са получили подпомагане през 2017, 2018 и 2019 г, поради направените нормативни промени за „източване“ на био мерките – да получат дължимото им плащане.
Искане II: Да се удължи срокът за изпълнение на инвестиционни проекти заради Ковид затварянето. Да се увеличи до 90% подпомагането на разходите. Да се намали ДДС до 5 или 9%
Усложнената ситуация с разпространението от т.н. втора вълна на вируса covid-19, изключително много притеснява и затруднява земеделските стопани при изпълнението на своите проектни предложения по визираната държавна помощ. За съжаление се срещат редица затруднения, които не са могли да се предвидят преди това, като затруднения при намирането и отпускането на кредити, забавяне на производството на съоръженията, доставните и монтажните дейности, увеличение на цените на машините и оборудването в резултат на повишените разходи за епидемиология, транспорт и липсата на „здрав“ персонал.
Предвид гореизложеното, ние предлагаме: В спешен порядък да се удължи с 6 месеца, изпълнението на вече одобрените проекти по „Проект по схема за държавна помощ „Помощ за инвестиции в материални активи в земеделски стопанства, свързани с първично производство на растениевъдна земеделска продукция“ , прилагана през 2019г. и 2020г.
След като ЕК одобри, подпомагането на дребни и средни стопани да бъде повишено до 90% от стойността на одобрените разходи и това се прие от МЗХГ и ДФЗ по отношение на лозаро-винарския сектор, това да се приложи и за сектор „Плодове и зеленчуци“ по отношение на визираната държавна помощ.
ДДС-то за нас да бъде намалено на 9 или 5 %! Справедливо ли се прилага Регламента за секторите: плодове и зеленчуци и вино?
Искане III: Да се направят технологични карти за биологично отглежданите култури, за да може да се увеличат компенсациите за природно-климатични щети
През месец Март, тази година по време на видеоконферентна връзка с ръководството на МЗХГ, бяха обсъдени въпроси касаещи прилагане на „Схемата за държавна помощ за компенсиране на загубите на земеделски стопани в резултат на природни бедствия или неблагоприятни климатични условия, настъпили през 2020 г.“. Тогава достигнахме до консенсус да се изготвят нови технологични карти чрез САПИ по земеделските култури за биологично производство, тъй като технологичните разходи за една и съща култура, произвеждата по конвенционален и по биологичен начин се разминават с около 50%. Срокът за прием по визираната държавна помощ изтече на 18.11.2020г., а одобрените Указания от страна на МЗХГ не отговарят на договореното и обещато между нас.
Не са налице технологични карти за биологичните култури, като по този начин биологичното земеделско производство се ощетява с около 50 % от полагащата му се компенсация по визираната дъравна помощ, тъй като площите се третират като конвенционални, което реално не отговаря на истината.
Предвид гореизложеното, ние предлагаме: В спешен порядък да се извърши промяна в Указанията на „Схема на държавна помощ за компенсиране на загубите на земеделски стопани в резултат на природни бедствия или неблагоприятни климатични условия, настъпили през 2020г.“ , като същата се допълни с нова таблица на технологичните разходи за биокултурите.
Искане IV: Да се увеличи помощта за застраховане и да се изместят напред в годината застрахователните събития
Схема на „Държавна помощ за съфинансиране на застрахователни премии при застраховане на селскостопанска продукция през 2021 г. и следващите …..“ За съжаление прилагането на тази държавна помощ е обвързано с очертаване на парцелите в системата ИСАК за съответната година. Досега никога не сме били свидетели земеделските стопани да могат „фактически“ да извършат очертаване на парцелите и да приключат своите заявление от 01.03.ХХ, както е нормативно определено. По обясними причини т.н. „природни бедствия“, не се съобразяват с административните неуредици на ДФ „Земеделие“ – РА, и те настъпват. През годините многократно сме настоявали да се определи друг механизъм на заявяване на парцелите пред ДФЗ, който да не е обвързан с очертаванията в ИСАК през годините. Това е особено важно за трайните насаждения, когато настъпват слани и измръзвания през периодите преди масивите да бъдат заявени пред ДФ „Земеделие“.
Предвид гореизложеното, ние предлагаме: В спешен порядък да се променят Указанията по Схема на „Държавна помощ за съфинансиране на застрахователни премии при застраховане на селскостопанска продукция през 2021 г. и следвашите …..“, за да могат земеделските стопани още през месец Януари, да могат да подават заявления по визираната държавна помощ.
След като ЕК одобри подпомагането на дребни и средни стопани да бъде повишено до 90% от стойността на одобрените разходи и това се прие от МЗХГ и ДФЗ по отношение на лозаро-винарския сектор, това да се приложи и за сектор „Плодове и зеленчуци“ по отношение на визираната държавна помощ.
Искане V: Помощта за акциза върху газьола да е по-висока за биологичните производители
При прилагането на държавната помощ за отстъпка от акциза върху газьола се използват нормативно определени разходни норми от гориво за всяка култура. По този начин в зависимост от площите, които обработва всеки стопанин, се калкулира разходна квота от гориво, по която всеки стопанин може да кандидатства за отстъпка от стойността на акциза върху газьола.
Несправедливостта, която срещат биологичните земеделски стопани, че отново не е направена диверсификация по култури за биологично и конвенционално производство.
За разлика от конвенционалното производство, където е допустимо използването на препарати за растителна защита и не е необходимо механично отстраняване на плевелите, то в биологичното производство, понякога ежеседмично се налага механизирано окопаване на междуредията на зеленчуците, дисковане или окосяване в междуредията при трайните насаждения.
По този начин се получава значително разминаване с около 50% между нормативно определената разходна норма при една и съща култура в зависимост производствения цикъл на стопанството – конвенционален или биологичен.
Предлагаме: Да се извърши промяна в Указанията по прилагането на Схема на Държавна помощ „ Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство“, като се допълнят с разходни норми на газьол по култури – за биологично производство.