Как производител на мляко от Кения осъди френския търговец Карфур заради натиска да намали цените
Френската верига супермаркети е изисквала от местния производител да прави 11,25% отстъпка от цената, на която той продава стоката си към други магазини
От почистващи препарати до колбаси, хартиени листове и дори електроника, почти всичко изглежда с отстъпка в супермаркетите на Carrefour (Карфур) в Кения.
Това е стратегия, която е помогнала на гигантския френски търговец на дребно да напредне в трудния сектор на дребно в Кения, който е осеян с фалити на други вериги супермаркети.
Откакто създаде магазин в най-голямата икономика на Източна Африка през 2016 г., Карфур се разшири бързо и сега управлява 13 обекта в големите градове Найроби и Момбаса, което го прави една от най-големите чуждестранни вериги супермаркети в страната.
Но както показа неотдавнашното решение на Съда по конкуренция на Кения (CК), успехът на търговеца идва на висока цена, но не за самата верига, пише Би Би Си.
Карфур „злоупотреби със силата си“
CК отсъди през април, че френският търговец на дребно е принудил доставчиците да приемат по-ниски цени чрез система от отстъпки.
Докато отстъпките са често срещани в сектора на търговията на дребно, CК установи, че Carrefour е злоупотребил с властта си като основен купувач.
Вече две години Карфур е в битка с Orchards Limited, кенийски производител на кисело мляко, който заведе жалба в Съда по конкуренция.
Документите, подадени в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която се занимаваше със спора преди той да бъде отнесен до съда, показват, че Карфур изисква от кенийския производител на кисело мляко Orchards Limited да даде 10% отстъпка за всички доставки за Carrefour и допълнителни 1,25% отстъпка от годишните продажби.
Така че за една година Carrefour би платил с 11,25% по-малко за стоки, отколкото другите търговци.
Въпреки че Orchards беше единствената компания, която отиде при трибунала, съдийското решението нареди на Карфур да преразгледа повече от 700 споразумения с доставчици в рамките на 30 дни.
„Ще спра да пазарувам в Carrefour“
За честите купувачи в Carrefour отстъпките са основна атракция.
„Наистина ви тласкат да пазарувате там [повече] отколкото във всеки друг местен супермаркет – отстъпките им за захар и шоколад са тласък за моя бизнес“, каза Полине Хасанди, пекар в Найроби.
„Винаги сме се чудили как Carrefour дава [по-големи] отстъпки от другите супермаркети, при все че доставчиците са едни и същи. Това е несправедливо, но доставчикът има възможност да доставя другаде“, каза тя.
Решението накара някои купувачи, като Абигел Арунга, да се замислят за последиците от отстъпките.
Арунга заяви, че „вероятно ще спре да пазарува в Карфур, защото като собственик на бизнес не бих искала да бъда притисната по начин, който е несъстоятелен“.
Някои кенийски фирми вече са стигнали до заключението, че няма смисъл да се работи с френската верига.
„Лош прецедент“
Асоциацията на търговците на дребно защитава използването на отстъпки от супермаркетите, като казва, че помагат на търговците да поемат разходите за управление на бизнеса си, като същевременно гарантират по-ниски цени за потребителите.
Въпреки че решението е първо в Кения, на пръв поглед оскъдната санкция от 5000 долара за компания с оборот през миналата година от 230 млн. долара е критикувана от асоциацията на доставчиците.
„Не съм сигурен, че наказанието може да възпре злоупотребата с покупателната сила“, каза Ишмаел Бет, ръководител на базираната в Найроби Асоциация на доставчиците в Кения.
При спорове, свързани със злоупотреба с власт, КЗК може да глоби виновна страна до 10% от оборота от предходната година на спорната сделка.
Ако Върховният съд потвърди решението, Carrefour ще трябва да преработи своя бизнес модел в страната, до голяма степен подкрепен от огромни отстъпки.
В икономика, която поддържа многобройни супермаркети, Карфур е нараснал експоненциално през последните години, запълвайки празнината, оставена от натрупалите загуби местни търговци Uchumi и Nakumatt.
13-те магазина на Carrefour обаче остават много по-назад от лидера на пазара, Naivas, собственост на местно семейство, което има 71.
Супермаркетите и хипермаркетите представляват само 30% от всички търговски предприятия в страната, като повечето кенийци пазаруват на открити пазари и крайпътни павилиони, което означава, че все още има потенциал за огромна експанзия.
След решението някои кенийци в социалните мрежи призоваха за бойкот на френската верига.