Блокирано огромно китайско пристанище създаде световен хаос в търговията
Превозването на контейнери от Ротердам до Шанхай поскъпна 500%
Липсата на свободен капацитет кара транспортните фирми и спедиторите да отказват селскостопански стоки, за да приемат по-високо платени товари
Блокирането на гигантско пристанище в Янтиан в Южен Китай причинява хаос и турбуленция в световната търговия. Задръстването в южния китайски порт започна още в началото на юни заради все по-увеличаващия се брой кораби, които не могат да се обработят бързо. Ден след ден струпването на кораби и товари растеше, а изчакването ставаше все по-продължително.
Засегнати са почти всички стоки и междинни продукти, включително тези от селскостопанския сектор. Анализатори заявиха пред CNN, че вероятно ще са необходими месеци, за да се намалят задръстванията в пристанищата в Китай, пише Agrarheute.
Масивното задръстване в Янтиан вече е разпространило към други контейнерни пристанища като Шъкоу, Чиуан и Нанша, които са разположени в Шенжен и Гуанджоу. CNN обаче вярва, че е възможно зареждането в Янтиан да се възстанови до 70% от нормалните нива през следващите няколко седмици.
В същото време най-големият търговец на контейнери в света Мерск обяви, че пратките ще бъдат забавени с поне 16 дни според текущата ситуация. Във всеки случай, степента на проблема в пристанището Янтиан поставя цялата глобална търговия с контейнери в големи трудности. Когато Суецкият канал бе затворен, движението бе възстановено за шест дни, докато ситуацията в Янтиан се протака в продължение на няколко седмици и краят не се вижда.
Пристанището на Янтиан обработва около 13,5 милиона стандартни контейнера годишно или около 36 400 на ден.
Анализатори съобщават също, че крайната липса на наличен капацитет означава, че транспортните компании и спедиторите отказват да товарят селскостопански стоки и междинни продукти ( агрохимикали ), за да приемат по-високо платени товари .
Логистичните проблеми повишават разходите
Службата за логистика клон Loadstar съобщи миналата седмица, че много европейски спедиторски компании и техните логистични компании също се оплакват от задръстените европейски пристанища и се опитват да пренасочат товара си към други пристанища. Хамбург и Антверпен очевидно са особено засегнати.
От спедиторите се изисква също така да поемат допълнителните разходи за вътрешен транспорт или превоз до планираното пристанище на влизане. Въпреки това, поради задръстените пристанища растат и другите транспортни превози, където разходите продължават да нарастват.
CNN съобщи, че според последни данни транспортните разходи от Шанхай до Ротердам са нараснали до над 11 000 щатски долара за 40-футов контейнер, което е ръст от над 500 процента на годишна база, пишат анализатори.
Контейнерните разходи от Китай до Северна Америка също са най-високи за всички времена. Повечето наблюдатели са убедени, че кулминацията на взрива на разходите тепърва предстои през втората половина на годината.
В изчерпаната глобална транспортна система масивни смущения като блокадата на Суецкия канал и пристанищната блокада в Южен Китай ограничават способността на превозвачите да изпълняват задълженията си за доставка. В съобщение на голям световен презокеански спедитор се посочва, че „в момента над 300 контейнерни кораба трябва да чакат“ поради прекъсвания в различни пристанища по света.