Оранжериите в Турция вече заемат 70 000 хектара
Приключи международното изложение Growtech в Анталия
Въздушна снимка на провинция Анталия, разположена в югозападната част на Турция, показва оранжерии, докъдето ви стигне погледът – по-малки и по-големи, нискотехнологични и високотехнологични оранжерии, в които се отглеждат домати, чушки, цветя като карамфили и екзотични продукти като банани и драконови плодове. Не е чудно, че Growtech, най-голямото градинарско изложение в Турция, което приключи преди дни, привлича хиляди посетители годишно. Много доставчици участват в Growtech, за да се срещнат с клиенти от Централна Азия и Близкия Изток – страни, където градинарската индустрия се разраства бързо, разказва специализираният сайт hortidaily.com.
Турски пазар и международни възможности
Самият турски пазар е в трудни времена. Турската градинарска индустрия е обширна и все повече и повече инвестиции се правят в хидропонно отглеждане. Но в същото време за местните производители има продължаваща несигурност. Руският пазар например е важен експортен и в същото време нестабилен пазар, тъй като страната редовно забранява вноса на домати от Турция.
С над 84 милиона жители и над 70 000 хектара оранжерийно производство, повечето производители се фокусират върху нарастващия местен пазар. Увеличаващата се средна класа предизвиква голямо търсене на местно отглеждани, качествени оранжерийни продукти.
(За сравнение: В България оранжерийните площи са 916 хектара по данни на Аграрен доклад 2020- б.р.)
Само миналата седмица обменният курс на турската лира падна надолу: в така наречения „черен вторник“ стойността на лирата спрямо чуждестранните валути рязко спадна с 20%. Производителите, които трябва да купуват градинарски комунални услуги, или доставчиците, които трябва да купуват стоки за производство, изпитват затруднения; инфлацията продължава от много години и сегашният обменен курс е на най-ниските нива за всички времена.
На изложението някои доставчици дори споменаха, че поради несигурността на обменния курс те просто не могат да предложат на производителите цена за техния продукт, нещо, което се случва и в други индустрии: Apple например спря продажбите на своите продукти миналата седмица. Продажбите им се възобновиха по-късно, но с 25% увеличение на цената, за да компенсират срива на цените.
Тъй като много доставчици правят бизнес в международен план, те не присъстваха на шоуто с интерес на местния пазар, но се надяваха да посетят своите международни клиенти. Развитието на градинарската индустрия в страните от ОНД се развива бързо през последните няколко години и въпреки Covid и противопоставящите се предизвикателства, страни като Казахстан, Узбекистан и Таджикистан привличат специалния интерес на доставчиците на оранжерии. Въпреки че границите с Туркменистан все още остават напълно затворени, много други посетители стигнаха до шоуто, което за тях е по-лесно за посещение от Холандия, Испания или Италия.