Програмата за традиционни местни и регионални продукти предвижда 8 мерки за финансиране
![Лютеница от Куртово Конаре, където през септември се провеждаше традиционен фестивал преди да започне пандемията](http://agroplovdiv.bg/wp-content/uploads/2016/09/IMG_20160910_110641-310x186.jpg)
Лютеница от с. Куртово Конаре, където през септември се провеждаше традиционен фестивал преди да започне пандемията
Осем мерки са заложени в проекта на Програма за местни традиционни и регионални традиционни продукти за периода 2021-2031 г., който зам.-министър Георги Събев представи наскоро.
Проектът е в съвсем идеен вид и за да се реализира са необходими нормативни инициативи и промени.
Важно е да се отбележи, че при прилагането на програмата е предвидено финансиране както от националния бюджет, така и от европейски фондове и програми. Целта е да се популяризират традиционните продукти, да се стимулира производството им и предлагането да носи добавена стойност.
За „местен традиционен продукт“ или „регионален традиционен продукт“ се счита продукт, който се произвежда от типични за региона съставки и по традиционен начин на производство и който има доказана история на производство от поне 30 години към момента на подаване на заявка за признаване на местен традиционен или регионален традиционен продукт.
Местни и регионални традиционни продукти могат да бъдат селскостопански продукти и храни, предназначени за консумация от човека, включително и рибни продукти; Вина; Ароматизирани лозаро-винарски продукти и продукти на основата на плодови вина и оцети; Спиртни напитки.
Мерките и дейностите за постигане на програмата са:
МЯРКА 1:
Проучване, възстановяване и съхраняване на информация за местните традиционни и регионалните традиционни продукти, които се произвеждат или са се произвеждали от местните общности; проучване опита на други държави.
МЯРКА 2:
Разработване на нормативна рамка за регламентиране на понятията за местни традиционни и регионални традиционни продукти и въвеждане на механизъм за защита на тези продукти
МЯРКА 3:
Укрепване на капацитета за контрол за спазване на качество на продуктите и съответствие със заявените характеристики
МЯРКА 4:
Разработване и поддържане на платформа в интернет, насочваща вниманието към значението на тези продукти и даваща възможност за развитие на къси вериги и организиране на кулинарно-винен туризъм
МЯРКА 5:
Повишаване на информираността за качествени регионални традиционни и местни традиционни продукти и подкрепа на производителите на тези продукти с информационни и промоционални кампании
МЯРКА 6:
Подобряване на взаимодействието между местните производители на земеделски продукти, храни и напитки с туристическия бранш
МЯРКА 7:
Насърчаване на сдружаването на производителите на регионалните традиционни и местните традиционни продукти
МЯРКА 8:
Съдействие на производителите на продукти с потенциал за защита съгласно европейските схеми за качество