„Четири лапи“ упрекнаха Nike, че използва мериносова вълна, добита по болезнен за овцете начин
Ново проучване на международната организация ЧЕТИРИ ЛАПИ на тема “Употребата на мериносова вълна в спортните облекла” сочи, че десетте най-големи световни спортни марки продължават да използват мериносова вълна за производството на някои от продуктите си. Това, което много потребители не знаят обаче е, че тези продукти често не са сертифицирани и, в повечето случаи, са създадени от вълна, придобита чрез болезнения и жесток метод „мулезиране“. От години съществуват по-хуманни решения, но този метод, при който голяма част от кожата от задната част на овцете се изрязва на живо, заедно с вълната, продължава да се прилага.
В доклада особено се откроява световният лидер в производството на спортни облекла – Nike. Двата му основни конкурента Puma и Adidas започват преход към цялостно използване на сертифицирана вълна до 2025 г. и 2030 г. за разлика от Nike, които не са предприели стъпки към използването на по-устойчиви материали. ЧЕТИРИ ЛАПИ призовава компанията да предприеме тази важна стъпка към по-хуманно отношение към животните и да спаси живота на милиони овце, които всяка година са подложени на огромно страдание и болка.
От години модната спортна индустрия се възползва от ключовото предимство на вълната като материал, който може да топли и охлажда едновременно. Мериносовата вълна се използва за направата на много продукти – йога клинове, тениски за велосипедисти и спортни панталони. С нарастването на популярността на мериносовата вълна от началото на пандемията, се увеличава и отговорността на производителите за хуманно отношение към животните.
“Nike твърди, че не подкрепя “мулезирането”, но до сега компанията не е предприела никакви действия за прекратяване на използването му. Неколкократно се опитахме да се свържем с компанията, но не успяхме да получим отговор на въпросите ни за произхода на вълната, която използват и за мерките, които предприемат за премахването на жестоката практика от веригата си за доставки. Призоваваме Nike да започне преход към сертифицирана вълна, която не е се произвежда чрез мулезиране. По този начин милиони овце ще бъдат спасени от нехуманната процедура,” казва Ребека Пикалло Гил, ръководител на международната кампанията за вълна на ЧЕТИРИ ЛАПИ.
Мулезирането е системен проблем
ЧЕТИРИ ЛАПИ предостави вълнени проби от различни компании на независима лаборатория във Великобритания, за да ги изследва. Според най-големия снабдител – Австралия – влакната на истинската мериносова вълна не трябва да имат среден диаметър под 22 микрона. Всички изследвани проби са били в тази стойност, което означава, че най-вероятно съдържат именно такъв материал. При липса на проследимост на процеса на снабдяване и само 14% вълна, произведена без мулезиране, рисковете и проблемът с жестокото отношение към животните са очевидни.
“Мулезирането е проблем, който засяга цялата индустрия. Като световен лидер Nike, има възможност да заема ясно позиция за по-хуманното отношение към животните и да окаже влияние върху индустрията“, добавя още Ребека Пикалло Гил.