ЕП гласува забрана за продажби на нови автомобили на бензин и дизел от 2035 г.
Предстои решението на европарламента да бъде одобрено от правителствата на държавите в ЕС
След една година преговори, депутатите в Европейския парламент (ЕП) гласуваха на 8 юни 2022 г. по осем проекта на закона за защита на климата, които предлагаха обновяване на целите за възобновяема енергия, авиационния сектор, управлението на горите и други.
Водещият пакет на Европейската комисия „Готови за 55“ има за цел да намали емисиите на парникови газове в ЕС с най-малко 55% в сравнение с нивата от 1990 г. и да достигне нетни нулеви емисии до 2050 г.
Един от най-спорните законопроекти на масата беше свързан с намерението на ЕС да задължи автомобилостроителите всички нови автомобили и микробуси, продавани от 2035 г. нататък да се движат без да излъчват въглеродни емисии – ефективна забрана за продажба на всички бензинови и дизелови превозни средства след по-малко от 13 години . Мнозинството от парламентаристите гласуваха в подкрепа на закона, като отхвърлиха предложението на дясноцентристката Европейска народна партия за ограничаване на това намаление до 90% без фиксирана дата за поетапно премахване. Те също така одобриха 55% намаляване на емисиите на CO2 от превозните средства до 2030 г. в сравнение с нивата от 2021 г.
Емисиите от транспорта, които нараснаха в ЕС между 2017 и 2019 г., съставляват около една четвърт от емисиите на парникови газове в блока.
Депутати от Европейската народна партия казаха, че новият закон разчита твърде силно на технологията на електрическите превозни средства, без да се вземат предвид ползите от въвеждането на устойчиви синтетични горива в обикновените превозни средства.
„Тъй като необходимото електричество се получава от изкопаеми енергийни източници, дори електрическо превозно средство не е без емисии“, мотивираха се от ЕНП, добавяйки, че законодателството показва, че подкрепящите са „склонни да приемат загубата от половин милион работни места .”
Социалистите подкрепят закона, но смятат, че хората зависят от колите за транспортът, особено в селските райони. Според тях е необходимо общественият транспорт да стане по-екологичен, но и безплатен.
Правителствата на 27-те държави-членки на ЕС все още ще трябва да дадат своите позиции относно законодателството през следващите месеци, преди да може да бъде взето окончателно решение на ЕС за забраната на автомобили.