Българите отделят най-голяма част от потребителските си разходи за храни и безалкохолни напитки
Потребителските разходи на домакинствата в Европейския съюз през 2021 г. са се увеличили с 4,2 на сто спрямо нивата си през 2020 г., когато отново на годишна основа записаха безпрецедентен спад, с почти 8 на сто заради ефектите от пандемията от коронавирус. Това означава, че в сравнение с предпандемичната 2019 г., разходите за потребление на домакинствата през 2021 г. са останали с 4 на сто по-ниски, сочат най-новите данни на европейската статистическа агенция Евростат, публикувани днес, съобщава БТА.
Въпреки че през миналата година потреблението на домакинствата се e увеличилo във всички основни групи потребителски стоки, при някои от тях спада през 2020 г., причинен от пандемията, не е бил компенсиран. В резултат на това през 2021 г. потреблението на домакинствата все още е останало далеч под обемите си от 2019 г. в секторите: „хотелиерство и ресторантьорство“ (-28 на сто), „транспорт“ (-12 на сто), „отдих и култура“ (-11 на сто) и „облекло и обувки“ (-10 на сто).
Потребителските разходи на домакинствата в другите основни групи потребителски стоки, като „телекомуникации“ (+3 на сто) и „храни и безалкохолни напитки“ (+1,3 на сто) са се увеличили през 2021 г. на годишна база, а също така и са по-високи от равнищата си отпреди пандемията. През миналата година и разходите за сектор „здравеопазване” са скочили с 8,3 на сто спрямо спрямо 2020 г., а спрямо 2019 – с 4 на сто.
През 2021 г. една четвърт (25 на сто) от потребителските разходи на домакинствата в ЕС са били заделени за „жилище, вода, електричество, газ и други горива“, което представлява и най-големото разходно перо за домакинствата. След разходи за комунални услуги се нареждат тези за „храна и безалкохолни напитки“ (14 на сто), „транспорт” (12 на сто) и „други стоки и услуги” (12 на сто). Разходите за „здраве“ на домакинствата са се покачили до рекордните 4,7 на сто от общите им потребителски разходи през 2021 г., докато през 2020 г. и 2019 г. са били съответно 4,6 на сто и 4,4 на сто.
В България през 2021 г. домакинствата са отделяли най-голяма част от потребителските си разходи за „храни и безалкохолни напитки“ (20,1 на сто), за „жилище, вода, електричество, газ и други горива“ (19,1 на сто), и „транспорт (12,3 на сто)“.
Данните на Евростат показват още, че през миналата година потреблението на родните домакинства като цяло се е увеличило с 9,7 на сто на годишна база, или над два пъти повече от средните нива в ЕС.
Във всички основни групи потребителски стоки потреблението се засилва, като най-силен ръст има при „облекло и обувки“ – с 25,7 на сто, след спад с 9 на сто година по-рано. Потребителските разходи за „образование“ са нараснали с 27,9 на сто през 2021 г. През 2021 г. те също се разшириха, но с по-скромните 9,3 на сто. За същия период потребителските разходи за „отдих и култура“ в страната ни са се възстановили от ефектите от пандемията, като са били с 21 на сто повече спрямо 2020 г., когато се свиха с 11,6 на сто.
Данните на Евростат показват още, че през миналата година потреблението на родните домакинства като цяло се е увеличило с 9,7 на сто на годишна база, или над два пъти повече от средните нива в ЕС.
Във всички основни групи потребителски стоки потреблението се засилва, като най-силен ръст има при „облекло и обувки“ – с 25,7 на сто, след спад с 9 на сто година по-рано. Потребителските разходи за „образование“ са нараснали с 27,9 на сто през 2021 г. През 2021 г. те също се разшириха, но с по-скромните 9,3 на сто. За същия период потребителските разходи за „отдих и култура“ в страната ни са се възстановили от ефектите от пандемията, като са били с 21 на сто повече спрямо 2020 г., когато се свиха с 11,6 на сто.